دوره 5، شماره 1 - ( مجلۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان- پاييز و زمستان 1376 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (5851 مشاهده)

          این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود. نمونه مورد مطالعه از 60 کودک سن دبستان مبتلا به تالاسمی (گروه مورد) و 60 کودک سن دبستان سالم (گروه شاهد) تشکیل شد. برای انتخاب نمونه ابتدا با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی چهار مرکز تزریق خون و سپس با روش پوآسن کودکان تالاسمی انتخاب شدند. جهت گروه شاهد به کمک قرعه کشی از مدارس کودکان تالاسمی 9 دبستان انتخاب و سپس با روش نمونه گیری ساده کودکان سالم انتخاب شدند. ابراز گردآوری داده ها پرسشنامه بود. یافته های حاصل نشان دادند که بطور معنی داری اعتماد بنفس و شایستگی اجتماعی کودکان تالاسمی کمتر و مشکلات رفتاری آنان بیشتر از کودکان سالم است. لذا می توان بیان نمود که رشد روانی اجتماعی کودکان سن دبستان مبتلا به تالاسمی از کودکان سالم در همان سنین پائین تر است.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر تخصص هاي باليني

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.