دوره 5، شماره 2 - ( مجلۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان-بهار و تابستان 1377 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (2797 مشاهده)

          بررسی نقش سیستم سروتونرژیکی در فرآیندهای حافظه و یادگیری با استفاده از روشها و مدلهای مختلف یادگیری موضوع تحقیقات متعددی بوده است. اغلب اختلافاتی بین نتایج این مطالعات مشاهده می شود که به دلیل دخالت عواملی مانند استرس ، روندهای مختلف یادگیری و دخالت سایر سیستم های نورترانسمیتری می باشد. در این مطالعه اثر سیتالوپرام (مهارگر باز جذب 5-HT) روی اکتساب (acquisition) تثبیت(consolidation) و به خاطرآوری (retrieval) در مدل یادگیری احترازی غیرفعال (Passive Avoidance Learning=PAL) بررسی گردید. آزمایشها روی موشهای نر آزمایشگاهی نژاد NMRI (gr 220-180) انجام شد. سیتالوپرام به صورت داخل صفاقی (IP) (مقادیر mg/kg 25/0 ، 5/0 ، 1،2 و 4) ، نیم ساعت قبل از آموزش ، بلافاصله پس از آموزش و نیم ساعت قبل از آزمایش به خاطرآوری ، تزریق شد. همچنین اثر سیتالوپرام برفعالیت حرکتی نیز توسط دستگاه اکتیویتی مانیتور (activity monitoring) ثبت شد. نتایج نشان می دهد که مقادیر بکار رفته سیتالوپرام روی فعالیت حرکتی و نیز روند اکتساب PAL اثری ندارد ، اما تثبیت و به خاطرآوری PAL را تقویت می کند(05/0P<). سیتالوپرام در مقدار mg/kg 2 بیشترین اثر را روی تثبیت و به خاطرآوری PAL دارد. نتایج بدست آمده پیشنهاد میکند که 5-HT در مراحل مختلف یادگیری می تواند نقشهای متفاوتی داشته باشد و غلظتهای مختلف آن اثرات متفاوتی را اعمال
می کند که احتمالا" به دلیل نقش تعدیلی این سیستم در نواحی خاصی از مغز خصوصا"
هیپوکامپ می باشد.  

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر تخصص هاي باليني