دوره 21، شماره 1 - ( مجلۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان-بهار 1393 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 71-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeraati F, Araghchian M, Esna-Ashari F, Sanei A, Torkashevand E. The Comparison between Observance of Prescribing Principles in Hamadan University of Medical Sciences Teaching Staff and Non-Teaching Staff in 2012. Avicenna J Clin Med 2014; 21 (1) :66-71
URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-106-fa.html
زراعتی فاطمه، عراقچیان ملیحه، اثنی عشری فرزانه، صانعی اکرم، ترکاشوند عفت. مقایسه رعایت اصول نسخه‌نویسی در نسخ کادر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان و کادر غیرآموزشی در سال 1391. مجله پزشكي باليني ابن سينا. 1393; 21 (1) :66-71

URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-106-fa.html


1- ، zeraati@umsha.ac.ir
چکیده:   (3883 مشاهده)

مقدمه و هدف: رعایت اصول نسخه نویسی احتمال تجویز درست و به تبع آن بهبودی بیمار را بدنبال دارد و از میزان هزینه های غیرضروری می کاهد. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین میزان رعایت اصول نسخه نویسی در نسخ مربوط به کادرآموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان شامل متخصصین ،دستیاران و اینترن ها و مقایسه آن با نسخ کادرغیرآموزشی، متخصصین و پزشکان عمومی در خارج از دانشگاه انجام شد.

روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد که به روش دو مرحله ای تصادفی شده بر روی نسخ ارائه شده به داروخانه های شهر همدان و داروخانه های بیمارستان ها صورت گرفت. در مجموع 800 نسخه از 15 داروخانه جمع آوری شد و اطلاعات آنها توسط آزمونهای t ، انالیز واریانس و پست هاک مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

نتایج: در نسخ بررسی شده میانگین امتیاز رعایت اصول نسخه نویسی در گروه غیر آموزشی بهتر از کادر آموزشی (10.1 در برابر 9.6) بود (P<0.05). در هر دو گروه، فوق تخصص ها بهتر از سایر گروه ها عمل کرده بودند (10.6 و 11.5) و گروه اینترن ها پایین ترین آمار را در کادر آموزشی داشتند (8.95). میانگین اقلام دارویی در کادر آموزشی 2.99 و در غیر آموزشی 3.24 عدد بدست آمد.

نتیجه نهایی: با توجه به نتایج بدست آمده اصول نسخه نویسی در شهر همدان همانند بسیاری از شهرهای کشور در مقایسه با دیگر کشورها بخوبی رعایت نمی شود. در نسخ کادر آموزشی میانگین اقلام دارویی کمتر ولی عدم رعایت اصول نسخه نویسی بیشتر بود. توصیه می گردد مطالعاتی در زمینه بررسی علل این امر وبدنبال آن راه حل مناسب ارائه گردد.

متن کامل [PDF 154 kb]   (3118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر تخصص هاي باليني

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پزشکی بالینی ابن سینا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Avicenna Journal of Clinical Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb