دوره 20، شماره 1 - ( مجلۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان-بهار 1392 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 49-58 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشجوی دوره دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران. ، Amini_daryoush@yahoo.com
چکیده:   (1267 مشاهده)

مقدمه و هدف: کودکان ناشنوا دارای کنش‌وری‌های خاص عاطفی - هیجانی هستند که شناخت ابعاد این ویژگی‌ها ومشکلات می‌تواند متخصصان پزشکی و پیراپزشکی ، والدین و مربیان را در کمک به سازگاری رفتاری آنان به هدف نزدیک سازد. مطالعه حاضر با هدف شناخت اختلالات ومشکلات هیجانی و عملکردهای عاطفی کودکان ناشنوا در مقایسه با کودکان عادی در مؤلفه‌های اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، تکانشگری و سازش نایافتگی انجام پذیرفت. روش کار: دراین مطالعه علی ـ مقایسه ای، برای شناخت اختلالات و مشکلات هیجانی کودکان ناشنوا،گروه نمونه‌ای به حجم 120 نفر دختر و پسر (60 کودک ناشنوا و 60 کودک عادی به نسبت مساوی دختر و پسر) که در مدارس ابتدایی استان همدان مشغول به تحصیل بودند با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب گردید و از تست خانه - درخت - آدم و ترسیم آدم برای شناخت اختلالات و مشکلات هیجانی آنان استفاده شد.

نتایج: یافته های به دست آمده نشانگر آن است از لحاظ شاخص‌های مربوط به دو تست (فاصله سه جز از همدیگر، اضطراب، پرخاشگری، افسردگی و تکانشگری و سازی نایافتگی) ،نمرات کلی آزمودنی‌ها در مقیاس‌های اصلی از قبیل اضطراب (3.13 ، 3.48  a=0.05, P<0.05) پرخاشگری (3.97 ، 6.12 ؛ a=0.05,0.01, P<0.05) افسردگی (3.81، 3.75 ؛ a=0.05, P<0.05)و تکانشگری (3.01، 3.47؛ a=0.05,0.01, P<0.05 ) و سازش نایافتگی (4.95، 4.89؛   a=0.05,0.01, P<0.05 ) تفاوت معناداری از همدیگر دارند.

نتیجه نهایی: کودکان ناشنوا از کودکان عادی در شاخص ها ی تفکیکی مربوط به دو تست به طور معنادار متفاوت هستند ؛همچنین نمرات کلی به دست آمده در هر یک از مقیاس‌ها به طور کلی تفاوت معناداری را با گروه کودکان عادی نشان می دهد، در گروه ناشنوایان نیز با لحاظ کردن متغیر جنسیتی (دختر و پسر) تفاوت‌های معناداری در بعضی از مقیاس‌ها از قبیل فاصله سه جز ، اضطراب، پرخاشگری، افسردگی و سازش نایافتگی در بین دختران و پسران ناشنوا مشاهده می‌شود.

متن کامل [PDF 185 kb]   (792 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي