دوره 29، شماره 4 - ( مجله پزشکی بالینی ابن سیناـ زمستان 1401 )                   جلد 29 شماره 4 صفحات 219-211 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami Z, Sepahvand T. Effectiveness of Emotion-Focused Cognitive-Behavioral Therapy in Depression and Its Components in Children with Social Anxiety. Avicenna J Clin Med 2023; 29 (4) :211-219
URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2575-fa.html
بهرامی زهرا، سپهوند تورج. اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجان‌مدار بر افسردگی و مؤلفه‌های آن در کودکان دارای اضطراب اجتماعی. مجله پزشكي باليني ابن سينا. 1401; 29 (4) :211-219

URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2575-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران ، t-sepahvand@araku.ac.ir
چکیده:   (1608 مشاهده)
سابقه و هدف: افسردگی در کودکان به‌طور ویژه‌ای با اضطراب اجتماعی مرتبط است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجان‌مدار (ECBT) بر افسردگی و مؤلفه‌های آن در کودکان دارای اضطراب اجتماعی بود.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. از میان دانش‌آموزان ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 1399، 46 دانش‌آموز انتخاب شدند که نمره آن‌ها در مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز برای کودکان و نوجوانان بیشتر از 5/29 بود و به صورت تصادفی در دو گروه 23 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا، هر دو گروه به سیاهه افسردگی کودکان به‌عنوان پیش‌آزمون پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش به مدت 16 جلسه در ECBT شرکت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. درنهایت، دو گروه پس‌آزمون را اجرا کردند.
یافته‌ها: نتایج اجرای آزمون مانکووا نشان داد پس از کنترل اثرات پیش‌آزمون، تفاوت معناداری در ترکیب خطی مؤلفه‌های افسردگی در دو گروه وجود داشت (0/065=لامبدای ویلکز، 94/662=33،5F، 0/001=P). نتایج آزمون‌های تک‌متغیری تحلیل کوواریانس نیز کاهش معناداری (0/01>P) را در تمامی مؤلفه‌های افسردگی و همچنین نمره کل کودکان گروه آزمایش پس از شرکت در جلسات درمانی نشان داد.
نتیجه‌گیری: ECBT درمان مؤثری برای افسردگی کودکان دارای اضطراب اجتماعی است. پیشنهاد می‌شود متخصصان سلامت روان این درمان را در اولویت برنامه‌های درمانی خود قرار دهند.
 
متن کامل [PDF 1155 kb]   (887 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي باليني

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پزشکی بالینی ابن سینا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Avicenna Journal of Clinical Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb