%0 Journal Article %A Tavakoli Saleh, Shahin %A Ebrahimi, Mohammad Esmail %T Effectivenes of Acceptance-Commitment Therapy on the Resillience and Psycological Well-being of Female Patients with Multiple Sclerosis in Hamadan, Iran %J Avicenna Journal of Clinical Medicine %V 28 %N 2 %U http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2253-fa.html %R 10.52547/ajcm.28.2.126 %D 2021 %K Multiple Sclerosis, Psychological Well-being, Resilience, Therapy, %X سابقه و هدف: مولتیپل اسکلروزیس (ام‌اس) نوعی بیماری مزمن و پیش‌رونده سیستم اعصاب مرکزی است و به‌شدت سلامت جسمانی و بهزیستی روانی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین منظور مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سطح تاب‌آوری و بهزیستی روانی بیماران زن مبتلا به ام‌اس در استان همدان انجام شد. مواد و روش‌‌ها: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل زنان مبتلا به ام‌اس در شهرستان همدان بودند که به ‌روش تصادفی ساده 40 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه 20 نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای ( هفته‌ای یک جلسه) تحت درمان گروهی مبتنی برپذیرش و تعهد به‌صورت مجازی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. وضعیت تاب‌آوری و بهزیستی روان‌شناختی هر دو گروه با پرسش‌نامه‌های تاب‌آوری کونر-دیویدسون و بهزیستی روان‌شناختی ریف قبل و بعد از مداخله اندازه‌گیری و تحلیل کوواریانس شد. بعد از اطمینان از رعایت پیش‌فرض‌های آماری، از تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: در گروه مداخله و کنترل به‌ترتیب میانگین تاب‌آوری در پیش‌آزمون 16/3 ± 33/43 و 53/3 ± 80/43 (05/0P>)، در پس‌آزمون 85/2 ± 13/53 و 05/4 ± 47/43 (05/0P<) بود. در گروه مداخله و کنترل میانگین بهزیستی روانی به‌ترتیب در پیش‌آزمون 59/7 ± 38/119 و 36/7 ± 07/94 (05/0P>) و در پس‌آزمون 96/10 ± 67/163 و 63/9 ± 97/94 (05/0P<) بود که حاکی از تفاوت معنی‌دار بین گروه مداخله و کنترل است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث ارتقای تاب‌آوری و بهزیستی روان‌شناختی بیماران مبتلا به ام‌اس می‌شود. %> http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2253-fa.pdf %P 126-133 %& 126 %! %9 Original %L A-11-242-4 %+ Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran %G eng %@ 2588-722X %[ 2021