TY - JOUR T1 - Comparison of Psycho – Social Development of Thalassemic and Healthy School-Aged Children in Tehran TT - بررسی مقایسه ای رشد روانی – اجتماعی کودکان سن دبستان مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مراکز درمانی با کودکان سالم در همان سنین در شهر تهران سال 1373 JF - umsha JO - umsha VL - 5 IS - 1 UR - http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-1028-fa.html Y1 - 1998 SP - 0 EP - 0 KW - beta-Thalassemia / Child Behavior / Child Development N2 - این پژوهش یک مطالعه توصیفی – تحلیلی بود. نمونه مورد مطالعه از 60 کودک سن دبستان مبتلا به تالاسمی (گروه مورد) و 60 کودک سن دبستان سالم (گروه شاهد) تشکیل شد. برای انتخاب نمونه ابتدا با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی چهار مرکز تزریق خون و سپس با روش پوآسن کودکان تالاسمی انتخاب شدند. جهت گروه شاهد به کمک قرعه کشی از مدارس کودکان تالاسمی 9 دبستان انتخاب و سپس با روش نمونه گیری ساده کودکان سالم انتخاب شدند. ابراز گردآوری داده ها پرسشنامه بود. یافته های حاصل نشان دادند که بطور معنی داری اعتماد بنفس و شایستگی اجتماعی کودکان تالاسمی کمتر و مشکلات رفتاری آنان بیشتر از کودکان سالم است. لذا می توان بیان نمود که رشد روانی – اجتماعی کودکان سن دبستان مبتلا به تالاسمی از کودکان سالم در همان سنین پائین تر است. M3 ER -