TY - JOUR T1 - The Study of Perception and Expression of Nouns and Reliability of Two Picture-Pointing and Picture-Naming Tests in Educable Mentally Retarded Children in Hamadan City TT - بررسی درک و بیان اسامی و پایایی دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر شهرهمدان JF - umsha JO - umsha VL - 27 IS - 1 UR - http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2007-fa.html Y1 - 2020 SP - 45 EP - 52 KW - Mental Retardation KW - Noun Expression KW - Noun Perception KW - Reliability N2 - سابقه و هدف: کودکان کم‌توان ذهنی دچار تأخیر کلی هستند که روی رشد حرکتی، شناختی، ارتباطی، گفتار و زبان آنها تأثیر می‌گذارد. کاهش در تعداد واژگان و سازمان‌دهی ضعیف واژگان ذهنی از جمله پیامد‌های بارز کم‌توان‌ذهنی است. هدف از این مطالعه بررسی توانایی درک و بیان اسامی و پایایی آزمون- بازآزمون دو آزمون‌ تصویری درک و بیان اسامی، روی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر فارسی زبان شهر همدان بود. مواد و روش­‌ها: در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی از نوع مقطعی، 40 کودک کم‌توان ذهنی آموزش پذیر با میانگین سنی 25/1± 9/7 سال (22 پسر و 18 دختر) به عنوان نمونه ها‌ی مورد بررسی از آموزشگاه استثنایی شهر همدان انتخاب شدند. جهت بررسی توانایی درک و بیان اسامی از دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی استفاده گردید و به‌منظور بررسی پایایی آزمون- بازآزمون نیز، 10 کودک طی دو نوبت، با فاصله زمانی یک روز، مورد آزمون قرار گرفتند. یافته‌ها: بین امتیازات درک و بیان اسامی، رابطه مستقیم و مثبتی وجود داشت(662/0=r و 001/0>P). مقایسه میانگین امتیازات درک و بیان اسامی در دو جنس حاکی از آن بود که این تفاوت‌ها معنی‌دار نیستند. بررسی پایایی آزمون- بازآزمون هم حاکی از این بود که این دو آزمون‌ پایایی مطلوبی دارند. نتیجه‌­گیری: شاخص‌های آماری حاصل در کودکان کم‌توان ذهنی مورد مطالعه، همراه با شاخص‌های مشابه به‌دست‌آمده از شهرهای دیگر، بخشی از داده‌های هنجار برای این دو آزمون‌ را فراهم ساخته است. یافته‌های به‌دست آمده و نیز تأیید پایایی آزمون‌ها، نشان‌دهنده کارایی این دو آزمون در موقعیت‌های پژوهشی و بالینی است. M3 10.29252/ajcm.27.1.45 ER -