Avicenna Journal of Clinical Medicine
مجله پزشكي باليني ابن سينا
Avicenna J Clin Med
Medical Sciences
http://sjh.umsha.ac.ir
1
admin
2588-722X
2588-7238
-
10.52547/ajcm
-
-
-
fa
jalali
1385
12
1
gregorian
2007
3
1
13
4
online
1
fulltext
fa
بررسی عوامل استرس زای محیط آموزشی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی همدان
Evaluation of Stress-Inducing Factors of Educational Environment in Hamadan Dentistry School’s Students
سایر تخصص هاي باليني
Other Clinical Specialties
پژوهشي
Original
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList1_ctl00_abstractLabel" style="color: rgb(45, 135, 179) font-family: tahoma font-size: 12px font-style: normal font-variant: normal font-weight: normal letter-spacing: normal orphans: auto text-align: -webkit-right text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px -webkit-text-stroke-width: 0px line-height: 15pt background-color: rgb(247, 246, 243)"><strong><span style="font-size: 9pt">مقدمه و هدف :</span></strong><font size="2"> محیط دانشکده دندانپزشکی و فرآیند تحصیل در رشته دندانپزشکی بالقوه محیطی پر استرس می باشد. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین عوامل استرس زای محیط آموزشی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی همدان در سال 1381 انجام شد.</font></span></p>
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList1_ctl00_abstractLabel" style="color: rgb(45, 135, 179) font-family: tahoma font-size: 12px font-style: normal font-variant: normal font-weight: normal letter-spacing: normal orphans: auto text-align: -webkit-right text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px -webkit-text-stroke-width: 0px line-height: 15pt background-color: rgb(247, 246, 243)"><strong><span style="font-size: 9pt">روش کار :</span></strong><font size="2"> این مطالعه از نوع توصیفی ـ مقطعی است که به صورت سرشماری در دانشکده دندانپزشکی همدان و با استفاده از پرسشنامه ای برگرفته از پرسشنامه استرسهای محیط آموزشی دندان پزشکی (</font><span dir="ltr" style="font-size: 8pt">Dental Environment Stress DES</span><font size="2">) ، انجام گرفت. با توجه به محدود بودن دانشجویان (210 نفر) کل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفت. پس از حذف پرسشنامه های ناقص 154 نفر وارد مطالعه شدند. اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه با نرم افزار </font><span dir="ltr" style="font-size: 8pt">SPSS</span><font size="2"> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</font></span></p>
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList1_ctl00_abstractLabel" style="color: rgb(45, 135, 179) font-family: tahoma font-size: 12px font-style: normal font-variant: normal font-weight: normal letter-spacing: normal orphans: auto text-align: -webkit-right text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px -webkit-text-stroke-width: 0px line-height: 15pt background-color: rgb(247, 246, 243)"><strong><span style="font-size: 9pt">نتایج :</span></strong><font size="2"> یافته های این مطالعه نشان داد که میانگین کلی استرس برابر 2.6</font><span dir="ltr" style="font-size: 8pt">±<font size="2">0.55</font></span><font size="2"> ، بیشترین میزان استرس در دانشجویان دندانپزشکی مربوط به دروس تئوری با میانگین 3.18</font><span dir="ltr" style="font-size: 8pt">±</span><font size="2">0.83 و روابط استاد و دانشجو با میانگین 3.05</font><span dir="ltr" style="font-size: 8pt">±</span><font size="2">0.83 بود. دانشجویان مونث نسبت به دانشجویان مذکر میانگین استرس کلی بیشتری را نشان دادند (2.73 در مقابل 2.44). دانشجویان سال چهارم بیشترین میزان استرس را با میانگین 3.05 در بین دانشجویان سالهای مختلف داشتند که در این دانشجویان عامل پری کلینیک و کلینیک با میانگین 3.63 بیشترین عامل استرس زا بوده است.</font></span></p>
<p style="text-align: justify"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList1_ctl00_abstractLabel" style="color: rgb(45, 135, 179) font-family: tahoma font-size: 12px font-style: normal font-variant: normal font-weight: normal letter-spacing: normal orphans: auto text-align: -webkit-right text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px -webkit-text-stroke-width: 0px line-height: 15pt background-color: rgb(247, 246, 243)"><strong><span dir="rtl" style="font-size: 9pt">نتیجه نهائی :</span></strong><span dir="rtl" style="font-size: 10pt"> محیط دانشکده دندانپزشکی و فرآیند تحصیل در رشته دندان پزشکی محیطی پر استرس می باشد و بین سطح استرس و کارآیی آکادمیک دانشجویان رابطه معکوسی وجود دارد.</span></span></p>
<p style="direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList2_ctl00_abstractLabel0" style="color: rgb(45, 135, 179) font-style: normal font-variant: normal font-weight: normal letter-spacing: normal orphans: auto text-align: -webkit-left text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px -webkit-text-stroke-width: 0px font-family: 'Times New Roman' font-size: 12pt line-height: 17pt background-color: rgb(247, 246, 243)"><strong><font size="2">Introduction & Objective:</font></strong><span style="font-size: 12pt"> The aim of this study was to evaluate stressor factors of educational environment in Hamadan dental school’s students in year 2002.</span></span></p>
<p style="direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList2_ctl00_abstractLabel0" style="color: rgb(45, 135, 179) font-style: normal font-variant: normal font-weight: normal letter-spacing: normal orphans: auto text-align: -webkit-left text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px -webkit-text-stroke-width: 0px font-family: 'Times New Roman' font-size: 12pt line-height: 17pt background-color: rgb(247, 246, 243)"><strong><font size="2">Materials & Methods:</font></strong><span style="font-size: 6pt"> </span><span style="font-size: 12pt">The</span><font size="2"> </font><span style="font-size: 12pt">study design was descriptive, cross-sectional and it was accomplished using a questionnaire which was taken from DES (dental environment stress) questionnaire. According to restricted number of statistical population all members of population (154 students) were evaluated as samples and this study was a survey one. </span></span></p>
<p style="direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList2_ctl00_abstractLabel0" style="color: rgb(45, 135, 179) font-style: normal font-variant: normal font-weight: normal letter-spacing: normal orphans: auto text-align: -webkit-left text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px -webkit-text-stroke-width: 0px font-family: 'Times New Roman' font-size: 12pt line-height: 17pt background-color: rgb(247, 246, 243)"><strong><font size="2">Results:</font></strong><span style="font-size: 12pt"> The results of this study indicated that most stressfull factors in dental students has been related to class work with mean score 3.18</span><span style="font-size: 12pt">±</span><span style="font-size: 12pt">0.83 and faculty-student relationship with mean score 3.05</span><span style="font-size: 12pt">±</span><span style="font-size: 12pt">0.83. Female students showed more total stress than male students (2.73 vs. 2.44). The fourth-year students had the most stress rate in all students of different years (3.05) and preclinical and clinical factors were the most stress-inducing factors of these students (3.63).</span></span></p>
<p style="text-align: justify"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList2_ctl00_abstractLabel0" style="color: rgb(45, 135, 179) font-style: normal font-variant: normal font-weight: normal letter-spacing: normal orphans: auto text-align: -webkit-left text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px -webkit-text-stroke-width: 0px font-family: 'Times New Roman' font-size: 12pt line-height: 17pt background-color: rgb(247, 246, 243)"><strong><span style="font-size: 10pt">Conclusion:</span><em><span style="font-size: 12pt"> </span></em></strong><span style="font-size: 12pt">It is concluded that the environment of Hamadan dental school and the process of education in the field of dentistry is potentially stressful. Also there is a reverse relationship between level of stress in students and their academic efficiencies.</span></span></p>
آموزش , دانشجویان دندانپزشکی , فشار روانی
Education , Stress , Students , Dental
48
52
http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-414&slc_lang=fa&sid=1
Mohsen
Dalband
محسن
دالبند
mohdalband@yahoo.com
10031947532846001765
10031947532846001765
Yes
Abdollah
Farhadi Nasab
عبداالله
فرهادی نسب
10031947532846001766
10031947532846001766
No