Avicenna Journal of Clinical Medicine
مجله پزشكي باليني ابن سينا
Avicenna J Clin Med
Medical Sciences
http://sjh.umsha.ac.ir
1
admin
2588-722X
2588-7238
-
10.52547/ajcm
-
-
-
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
22
4
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر برنامه تماس زودرس با بیمار بر تغییر نگرش دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه ، نسبت به نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی در بخش های داخلی ، جراحی و کودکان طی سال 93-1392
The Effect of Early Clinical Exposure Program on Attitude Change of Undergraduate Medical Students toward their preparation for At-tending Clinical Setting in Internal Medicine, Surgery and Pediatrics Wards during 2013-2014
سایر تخصص هاي باليني
Other Clinical Specialties
پژوهشي
Original
<p dir="RTL" style="text-align: justify"><strong>مقدمه و هدف:</strong> امروزه تماس زودرس با بیمار به عنوان جزء مهمی از برنامه آموزشی کشور های پیشرفته دنیا در نظر گرفته می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر برنامه تماس زودرس با بیمار بر تغییر نگرش دانشجویان نسبت به نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی انجام گرفت.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify"><strong>روش کار:</strong> این مطالعه از نوع مطالعات مداخله ای و به شیوه قبل و بعد ، بر روی 52 نفر از دانشجویان ترم چهارم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان، انجام گرفت. دانشجویان در دو مرحله قبل از شروع برنامه به عنوان مداخله آموزشی و در انتهای ترم اقدام به تکمیل پرسش نامه ها نمودند.تغییر نگرش دانشجویان نسبت به تاثیر درس بر نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی مورد سنجش قرار گرفت. نقطه نظرات اساتید درگیر دراجرای برنامه نیز توسط پرسش نامه جمع آوری شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify"><strong>نتایج:</strong> تقویت نگرش و خودآگاهی در مطالعه, رضایتمندی بیشتر از دروس علوم پایه<span dir="LTR">(P=0.019)</span>, درک مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت<span dir="LTR">(P=0.03) </span>, کمک به درک تفکر و طبابت بالینی و شناخت مهارت های ساده بالینی <span dir="LTR"> (P=0.01)</span>نسبت به قبل از مداخله افزایش یافتند. گذراندن دوره آموزشی تغییری در نگرش دانشجویان در زمینه تاثیر درس بر تقویت مهارتهای ارتباطی و نمرات همان ترم دانشجویان ایجاد نکرده است.41% از اساتید معتقد به ضرورت وجود این درس بودند در حالی که 29.5% عقیده داشتند که این درس در مقطع علوم پایه ضرورت ندارد و 29.5% نیز دراین خصوص اظهارنظر نکردند<span dir="LTR">.</span></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify"><strong>نتیجه نهایی:</strong> با وجود افزایش میانگین امتیاز برخی یافته ها ، به نظر میرسد که درس تماس زودرس تاثیری بر پیامدهای<br>
اندازه گیری شده نداشته است که لزوم تغییر در نحوه آموزش عملی دانشجویان را مطرح میسازد .</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Introduction & Objective:</strong> This study was conducted to evaluate the effect of early clinical exposure on medical students’ attitude toward their preparation for attending clinical setting.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Material & Methods</strong>: In an interventional before -after study, 52 fourth semester medical students studying at Hamadan University of medical sciences were enrolled in the study. The participants filled out a self-structured questionnaire before and after taking part in a 4 month course in three different wards including: surgery, pediatric and internal wards . The staff’s opinions about the program were also gathered.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Result:</strong> Mean attitude score increased significantly after taking part in the course in these areas: satisfaction about basic science lessons (P=0.019), understanding social determinants of health (P= 0.03) and understanding clinical thinking and simple clinical skills (P= 0.01). Passing the course did not have any significant effect in communication skills and current semester scores (P.0.05 in both issues). Forty one percent of the academic staff in the mentioned wards believed in the necessity of early clinical exposure in basic science stage, 29.5% denied it's necessity and 29.5% did not express their opinions.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Conclusion:</strong> It seems that despite the mean score increase of some items, early clinical exposure program doesn’t have any positive effect on the measured items. Therefore, it is recommended to change the medical education program.</p>
آموزش پزشکی , تماس زودرس با بیمار , دانشجویان پزشکی , نگرش
Attitude , Early Clinical Exposure , Medical Education , Student , Medical
323
330
http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-499&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Ali
Seifrabei
محمدعلی
سیف ربیعی
10031947532846002111
10031947532846002111
No
Masoud
Esna Ashari
مسعود
اثنی عشری
10031947532846002112
10031947532846002112
No
Fahime
Maghsoodi
فهیمه
مقصودی
10031947532846002113
10031947532846002113
No
Farzaneh
Esna Ashari
فرزانه
اثنی عشری
esna_f@yahoo.com
10031947532846002114
10031947532846002114
Yes