Avicenna Journal of Clinical Medicine
مجله پزشكي باليني ابن سينا
Avicenna J Clin Med
Medical Sciences
http://sjh.umsha.ac.ir
1
admin
2588-722X
2588-7238
-
10.52547/ajcm
-
-
-
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
21
4
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر برنامه آموزشی کاهش سوء مصرف مواد در رانندگان اتوبوس های بین شهری مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده
Effect of Educational Program to Decrease Substance Abuse among Suburban Bus Drivers Based on Theory of Planned Behavior
سایر تخصص هاي باليني
Other Clinical Specialties
پژوهشي
Original
<p align="justify"><strong>مقدمه و هدف</strong>: رانندگی تحت تأثیر مواد مخدر یک آسیب اجتماعی محسوب می شود که اثرات زیان آوری بر جامعه وارد می سازد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر برنامه آموزش پیشگیری از سوء مصرف مواد در بین رانندگان اتوبوس ها با بهره گیری از تئوری رفتار برنامه ریزی شده می باشد.</p><p align="justify"> <strong>روش کار</strong>: در این مطالعه نیمه تجربی 80 نفر از رانندگان اتوبوس های بین شهری همدان در دو گروه تصادفی مداخله و کنترل تقسیم شدند و طراحی برنامه مداخله بعد از ارزشیابی تشخیصی بعمل آمد. برنامه آموزشی در 3 جلسه و با تأکید بر مهارتهای مقاومت در برابر سوء مصرف مواد انجام گرفت. تأثیر مداخله آموزشی بر روی رفتار پس از 2 ماه از آخرین جلسه آموزشی بدست آمد. از نرم افزار آماری SPSS-16 و آزمون های آماری مناسب برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. </p><p style="DIRECTION: rtl" align="justify"><strong>نتایج</strong>: پس از مداخله آموزشی مقدار میانگین سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده: نگرش (t=9.53, P=0.000) هنجارهای انتزاعی (t=9.59, P=0.000)، کنترل رفتاری درک شده ( t= - 4.14, P=0.000) در گروه مداخله بطور معناداری افزایش یافته بود اما این تغییرات در گروه کنترل معنادار نبود. همچنین قصد رفتاری امتناع از سوء مصرف مواد و رفتار فعلی سوء مصرف مواد مخدر در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل کاهش معناداری داشت (P<0.05). قصد رفتاری و رفتار فعلی سوء مصرف مواد مخدر در گروه مداخله به ترتیب از 15 و 12 نفر قبل از مداخله آموزشی به 3 و صفر نفر بعد از اتمام برنامه آموزشی رسید. </p><p align="justify"><strong>نتیجه نهایی</strong>: استفاده از تئوری رفتار برنامه ریزی شده به همراه استراتژی های آموزش مهارت های مقاومت در برابر سوء مصرف مواد، تأثیر قابل توجهی در ایمن سازی روانی و خودداری از سوء مصرف مواد در رانندگان دارد. </p>
<p align="justify"><strong>Introduction & Objective</strong>: Driving under the influence of drugs is considered a social pathology that has adverse effects on a society. This study aimed to investigate the effect of substance abuse educational program among the bus drivers on the basis of the theory of planned be-havior. <strong>Materials & Methods</strong>: This quasi-experimental study was conducted on 80 suburban bus drivers working at Hamadan transportation terminal. The bus drivers were randomly divided in two equal groups (intervention and control). Intervention program design was implemented after diagnostic evaluation. The effect of educational intervention on behavior was assessed two months after the last training session. SPSS -16 was employed for data analysis.</p><p align="justify"> <strong>Results</strong>: After the educational intervention, the average rates of the constructs of the theory of planned behavior in the intervention group significantly increased but these changes were not significant in the control group: attitude (t=9.53, P=0.000), subjective Norms (t=9.59, P=0.000), perceived behavioral control (t=-4.14, P =0.000). Also, behavioral intention to substance abuse avoidance and current behavior for substance abuse significantly decreased in the intervention group as compared to the control group (P<0.05). Behavioral intention and current behavior in the intervention group subsided from 15 and 12 people before the educational intervention to 3 and 0 people at the end of the educational program, respec-tively. </p><p align="justify"><strong>Conclusion</strong>: The results showed that using the theory of planned behavior along with the train-ing skills strategies to resist drug abuse has a significant impact to create a psychiatric immu-nization and substance refusal in drivers. </p>
آموزش بهداشت , رفتار , رانندگان , سوء مصرف مواد
Behavior , Drivers , Health Education , Substance Abuse
330
340
http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-47&slc_lang=fa&sid=1
Babak
Moeini
بابک
معینی
1003194753284600200
1003194753284600200
No
Saeed
Bashirian
سعید
بشیریان
1003194753284600201
1003194753284600201
No
Abbas
Moghimbeigi
عباس
مقیم بیگی
1003194753284600202
1003194753284600202
No
Vahid
Kafami
وحید
کفعمی
vahidkafami@gyahoo.com
1003194753284600203
1003194753284600203
Yes
Amirabbas
Mousali
امیرعباس
موسعلی
1003194753284600204
1003194753284600204
No