دوره 1، شماره 1 - ( مجلۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان- پاييز و زمستان 1372 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (4043 مشاهده)

به منظور ارزشیابی وضعیت آموزشی علوم پایه پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در جهت شناخت تنگناها و برنامه ریزی برای بالا رفتن کیفیت آموزش این علوم ، یک بررسی مقایسه ای در نتایج امتحانات جامع علوم پایه پزشکی دوره چهارم و ششم بعمل آمد. در دوره چهارم و ششم به ترتیب 19 و 17 دانشگاه با تعداد دانشجویان بیش از 50 نفر در این آزمون ها شرکت داشته اند . جهت محاسبات آماری و رتبه بندی ، نتایج دانشگاههایی که کمتر از 50 نفر شرکت کننده داشته اند در محاسبات منظور نگردیده است. دانشگاه علوم پزشکی در دوره چهارو ، پنجم ، ششم و هفتم جامعه علوم پایه به ترتیب 73 ، 16 ، 70 و 10 نفر شرکت کننده داشته است. به همین دلیل مقایسه نتایج آزمون دوره های چهارم و ششم که در اسفند ماه سال 1369 و 1370 انجام گردیده مورد بحث قرار می گیرد.

         درصد قبولی در دوره های چهارم و ششم به ترتیب 67/86% و 72/95% بوده است ، گرچه میزان قبولی در دوره ششم حدود 8% بالاتر رفته است لیکن آزمون Z اختلاف آماری معنی داری را در میزان دو دوره نشان نمی دهد (05/0P>). میانگین و انحراف معیار نمرات کسب شده دانشجویان در دوره چهارم و ششم 79/19± 54/105 و 74/14 ± 74/122 بوده است. بدین ترتیب میانگین نمرات کسب شده در دوره ششم بالاتر از دوره چهارم است بطوریکه آزمون t اختلاف معنی داری را بین این دو نتیجه نشان میدهد(05/0P<) . ضمنا" ماگزیمم نمره کسب شده در دوره چهارم و ششم به ترتیب 154 و 161 از 200 بوده است که بین 15 درس که مورد آزمون قرار گرفته است ، دانشجویان این دانشگاه در درس انگل شناسی و قارچ شناسی در دوره چهارم و ششم در بین کلیه دانشگاههای کشور رتبه دوم را کسب کرده اند .دانشجویان این دانشگاه در میان 15 درس آزمون شده در دوره چهارم و ششم به ترتیب در سه درس و هفت درس رتبه های از 1 تا 10 را بدست آورده اند. بررسی حاضر نشان میدهد که رتبه دانشجویان این دانشگاه در دروس آناتومی ، روانشناسی ، تغذیه ، باکتری شناسی ، بیوشیمی و پاتولوژی در دوره ششم نسبت به دوره چهارم بهبود چشمگیری پیدا کرده است. در مجموع رتبه دروس آزمون شده در دوره ششم در بین دانشگاههای کشور نسبت به دوره چهارم بهبود پیدا کرده است که در موارد بسیاری دلایل آنرا

الف: برنامه ریزی جدی تر ب فعالیت بیشتر اعضای هیأت علمی و پیوستن اعضای جدید به دانشکده
ج ترغیب دانشجویان به استفاده از کتب بجای جزوه د- تأکید بر اجرای سر فصل دروس مصوب . . .   را
می توان ذکر کرد.

     
نوع مطالعه: گزارش موردي | موضوع مقاله: سایر تخصص هاي باليني

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.