Rezaei B, Rezaei M. The Study of Perception and Expression of Nouns and Reliability of Two Picture-Pointing and Picture-Naming Tests in Educable Mentally Retarded Children in Hamadan City. Avicenna J Clin Med 2020; 27 (1) :45-52
URL:
http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2007-fa.html
رضائی بهاره، رضایی محمد. بررسی درک و بیان اسامی و پایایی دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی در کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر شهرهمدان. مجله پزشكي باليني ابن سينا. 1399; 27 (1) :45-52
URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2007-fa.html
1- استادیار، گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، rezaeibahareh@yahoo.com
2- استادیار، گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده: (2368 مشاهده)
سابقه و هدف: کودکان کمتوان ذهنی دچار تأخیر کلی هستند که روی رشد حرکتی، شناختی، ارتباطی، گفتار و زبان آنها تأثیر میگذارد. کاهش در تعداد واژگان و سازماندهی ضعیف واژگان ذهنی از جمله پیامدهای بارز کمتوانذهنی است. هدف از این مطالعه بررسی توانایی درک و بیان اسامی و پایایی آزمون- بازآزمون دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی، روی کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر فارسی زبان شهر همدان بود.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی از نوع مقطعی، 40 کودک کمتوان ذهنی آموزش پذیر با میانگین سنی 25/1± 9/7 سال (22 پسر و 18 دختر) به عنوان نمونه های مورد بررسی از آموزشگاه استثنایی شهر همدان انتخاب شدند. جهت بررسی توانایی درک و بیان اسامی از دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی استفاده گردید و بهمنظور بررسی پایایی آزمون- بازآزمون نیز، 10 کودک طی دو نوبت، با فاصله زمانی یک روز، مورد آزمون قرار گرفتند.
یافتهها: بین امتیازات درک و بیان اسامی، رابطه مستقیم و مثبتی وجود داشت(662/0=r و 001/0>P). مقایسه میانگین امتیازات درک و بیان اسامی در دو جنس حاکی از آن بود که این تفاوتها معنیدار نیستند. بررسی پایایی آزمون- بازآزمون هم حاکی از این بود که این دو آزمون پایایی مطلوبی دارند.
نتیجهگیری: شاخصهای آماری حاصل در کودکان کمتوان ذهنی مورد مطالعه، همراه با شاخصهای مشابه بهدستآمده از شهرهای دیگر، بخشی از دادههای هنجار برای این دو آزمون را فراهم ساخته است. یافتههای بهدست آمده و نیز تأیید پایایی آزمونها، نشاندهنده کارایی این دو آزمون در موقعیتهای پژوهشی و بالینی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
گفتاردرماني