1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران ، t-sepahvand@araku.ac.ir
چکیده: (343 مشاهده)
سابقه و هدف: افسردگی در کودکان بهطور ویژهای با اضطراب اجتماعی مرتبط است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجانمدار (ECBT) بر افسردگی و مؤلفههای آن در کودکان دارای اضطراب اجتماعی بود.
مواد و روشها: این مطالعه شبهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. از میان دانشآموزان ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 1399، 46 دانشآموز انتخاب شدند که نمره آنها در مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز برای کودکان و نوجوانان بیشتر از 5/29 بود و به صورت تصادفی در دو گروه 23 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا، هر دو گروه به سیاهه افسردگی کودکان بهعنوان پیشآزمون پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش به مدت 16 جلسه در ECBT شرکت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. درنهایت، دو گروه پسآزمون را اجرا کردند.
یافتهها: نتایج اجرای آزمون مانکووا نشان داد پس از کنترل اثرات پیشآزمون، تفاوت معناداری در ترکیب خطی مؤلفههای افسردگی در دو گروه وجود داشت (0/065=لامبدای ویلکز، 94/662=33،5F، 0/001=P). نتایج آزمونهای تکمتغیری تحلیل کوواریانس نیز کاهش معناداری (0/01>P) را در تمامی مؤلفههای افسردگی و همچنین نمره کل کودکان گروه آزمایش پس از شرکت در جلسات درمانی نشان داد.
نتیجهگیری: ECBT درمان مؤثری برای افسردگی کودکان دارای اضطراب اجتماعی است. پیشنهاد میشود متخصصان سلامت روان این درمان را در اولویت برنامههای درمانی خود قرار دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسي باليني