دوره 17، شماره 1 - ( مجلۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان-بهار 1389 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 45-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، azizshahraky@yahoo.com
چکیده:   (4001 مشاهده)

مقدمه و هدف: درک عوامل موثر بر فعالیتهای جسمی مبتلایان به بیماری های التهابی روده ، در کنترل یا کاهش عوارض این بیماری تاثیر دارد .هدف این مطالعه ، تعیین تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر بر فعالیت جسمی مبتلایان به بیماری های التهابی روده است.

روش کار: این مطالعه ، از نوع نیمه تجربی است که طی آن 60 نفر از مبتلایان به بیماری های التهابی روده ، با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده و به روش تخصیص تصادفی به دو گروه تجربه و شاهد تقسیم شدند . این بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی شهر اهواز بود که پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک وفعالیتهای جسمی را قبل و یک ماه بعد از مداخله تکمیل نمودند . برنامه آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر شامل جلسات مشاوره فردی و بحث گروهی برای گروه تجربه بود. اطلاعات گرد آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و با آزمون های تی و مجذورکای تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج: بر اساس نتایج ، مداخله موجب اختلاف معنی داری برای اثر بخشی برنامه های آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر در مراحل خود کار آمدی ، توازن تصمیم گیری و رفتار فعالیت جسمی در بیماران گروه تجربه گردید (0.05>P) ولی در گروه شاهد اختلافی مشاهده نشد. همچنین مداخله موجب اختلاف معنی دار بین دو گروه در مراحل خود کار آمدی ، توازن تصمیم گیری و رفتار فعالیت جسمی بود وفرضیه پژوهش مورد پذیرش قرار گرفت .

نتیجه نهایی: اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر بر رعایت سازه های آن الگو تاثیر مثبت داشته است . بنابراین پرستاران می توانند نقش موثری در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه ایفا کنند که این نقش می تواند در حیطه های یاد دهی ومشاوره ای ایفا گردد.

متن کامل [PDF 177 kb]   (1418 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر تخصص هاي باليني

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.