مقدمه و هدف: اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) یکی از اختلالات شایع روانپزشکی در کودکان و نوجوانان است. مطالعه حاضر به منظور تعیین نقش عوامل سرشتی و سایر عوامل خطرساز در ابتلا به اختلال ADHD صورت گرفت.
روش کار: آزمودنیهای مطالعه حاضر را که از نوع توصیفی- مقایسه ای است 180 کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه و 210 کودک طبیعی بعنوان گروه کنترل تشکیل می دادند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش خصوصیات سرشتی و سایر عوامل خطرساز کودکان استفاده گردید. اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون آماری مجذور کای آنالیز گردید.
نتایج: یافته ها نشان داد که میزان تیپ مزاجی دشوار و اختلال یادگیری در کودکان گروه آزمایش و سابقه اختلال یادگیری ، اختلال بیش فعالی و کمبود توجه و اختلالات روانی در والدین و بستگان گروه آزمایش بیش از گروه کنترل بود.
نتیجه نهایی: یافته ها نشان دهنده تاثیر قوی و بارز عوامل سرشتی در ابتلای به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه می باشد و تاثیر عوامل سرشتی و زیستی را در ابتلای به این بیماری غالب تر از عوامل محیطی می داند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |