%0 Journal Article %A Mardani Hamule, Marjan %A Shahraky Vahed, Aziz %A Moshtagh Eshgh, Zahra %T Assessment of the Effect of Educational Program Based on Trans Theoretical Model(TTM) on Physical Activity in Patients with Inflammatory Bowel Diseases %J Avicenna Journal of Clinical Medicine %V 17 %N 1 %U http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-287-fa.html %R %D 2010 %K Inflammatory Bowel Diseases, Physical Activity, Trans Theoretical Model, %X مقدمه و هدف: درک عوامل موثر بر فعالیتهای جسمی مبتلایان به بیماری های التهابی روده ، در کنترل یا کاهش عوارض این بیماری تاثیر دارد .هدف این مطالعه ، تعیین تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر بر فعالیت جسمی مبتلایان به بیماری های التهابی روده است. روش کار: این مطالعه ، از نوع نیمه تجربی است که طی آن 60 نفر از مبتلایان به بیماری های التهابی روده ، با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده و به روش تخصیص تصادفی به دو گروه تجربه و شاهد تقسیم شدند . این بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی شهر اهواز بود که پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک وفعالیتهای جسمی را قبل و یک ماه بعد از مداخله تکمیل نمودند . برنامه آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر شامل جلسات مشاوره فردی و بحث گروهی برای گروه تجربه بود. اطلاعات گرد آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و با آزمون های تی و مجذورکای تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: بر اساس نتایج ، مداخله موجب اختلاف معنی داری برای اثر بخشی برنامه های آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر در مراحل خود کار آمدی ، توازن تصمیم گیری و رفتار فعالیت جسمی در بیماران گروه تجربه گردید (0.05>P) ولی در گروه شاهد اختلافی مشاهده نشد. همچنین مداخله موجب اختلاف معنی دار بین دو گروه در مراحل خود کار آمدی ، توازن تصمیم گیری و رفتار فعالیت جسمی بود وفرضیه پژوهش مورد پذیرش قرار گرفت . نتیجه نهایی: اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر بر رعایت سازه های آن الگو تاثیر مثبت داشته است . بنابراین پرستاران می توانند نقش موثری در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه ایفا کنند که این نقش می تواند در حیطه های یاد دهی ومشاوره ای ایفا گردد. %> http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-287-fa.pdf %P 39-45 %& 39 %! %9 Original %L A-10-2-261 %+ %G eng %@ 2588-722X %[ 2010