Avicenna Journal of Clinical Medicine
مجله پزشكي باليني ابن سينا
Avicenna J Clin Med
Medical Sciences
http://sjh.umsha.ac.ir
1
admin
2588-722X
2588-7238
-
10.52547/ajcm
-
-
-
fa
jalali
1401
3
1
gregorian
2022
6
1
29
1
online
1
fulltext
fa
مقایسۀ اثربخشی تمرینات حافظه کاری ـ حرکتی و فعالیتهای ادراکی ـ حرکتی بر ظرفیت فراخنای اعداد و توالی عدد ـ حرف کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر
Comparison of Effectiveness of Motor-Working Memory Training and Perceptual-Motor Exercises on Digit Span and Letter–Number Sequencing in Educable Children with Intellectual Disabilities
طب ورزشي
Sport Medicine
پژوهشي
Original
<div class="rounded" style="background: rgb(208, 229, 255); border: 1px solid rgb(61, 129, 232); padding: 5px 10px; text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span ms="" trebuchet=""><span style="color:black"><b><span lang="AR-SA"><span b="" nazanin=""><span style="color:#274cc3"><span style="position:relative"><span style="top:-1.0pt"><span style="letter-spacing:.1pt">سابقه و هدف:</span></span></span></span></span></span></b> <span lang="FA"><span b="" nazanin="">با توجه به مشکل کودکان کمتوان ذهنی در حافظه کاری و اهمیت آن در یادگیریهای بعدی و اثرات کارایی پردازش در زندگی روزمره، معرفی برنامههای مناسب بهمنظور تقویت حافظه کاری این کودکان بسیار مهم است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی تمرینات حافظه کاری ـ حرکتی و فعالیتهای ادراکی ـ حرکتی بر ظرفیت فراخنای اعداد و توالی عدد ـ حرف کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span ms="" trebuchet=""><span style="color:black"><b><span lang="AR-SA"><span b="" nazanin=""><span style="color:#274cc3"><span style="position:relative"><span style="top:-1.0pt"><span style="letter-spacing:.15pt">مواد و روشها</span></span></span></span></span></span></b><b><span b="" lang="AR-SA" nazanin=""><span style="color:#274cc3"><span style="position:relative"><span style="top:-1.0pt"><span style="letter-spacing:.15pt">:</span></span></span></span></span></b><b> </b><span lang="FA"><span b="" nazanin="">مطالعۀ حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با دو گروه تجربی و یک گروه کنترل بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 دانشآموز کمتوان ذهنی در ردۀ سنی 8 تا 11 سال بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سپس بهصورت تصادفی به سه گروه حافظه کاری ـ حرکتی، ادراکی ـ حرکتی و کنترل تقسیم شدند. گروههای آزمایش طبق پروتکل مشخص در دوره اکتساب 16 جلسهای به مدت دو ماه (هر هفته دو جلسه) شرکت کردند. بهمنظور سنجش حافظه کاری، از خردهآزمونهای ظرفیت فراخنای اعداد و توالی عدد ـ حرف نسخه چهارم هوش وکسلر استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون</span></span><span dir="LTR" lang="FA"><span b="" nazanin="">‎</span></span><span lang="FA"><span b="" nazanin="">های آماری تحلیل واریانس با اندازههای تکراری، تحلیل واریانس یکسویه، کروسکال والیس و فریدمن در نرمافزار </span></span><span dir="LTR"><span new="" roman="" times="">SPSS</span></span> <span lang="FA"><span b="" nazanin="">نسخۀ 24 استفاده شد.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span ms="" trebuchet=""><span style="color:black"><b><span lang="AR-SA"><span b="" nazanin=""><span style="color:#274cc3"><span style="position:relative"><span style="top:-1.0pt"><span style="letter-spacing:.2pt">یافتهها</span></span></span></span></span></span></b><b><span b="" lang="AR-SA" nazanin=""><span style="color:#274cc3"><span style="position:relative"><span style="top:-1.0pt"><span style="letter-spacing:.2pt">:</span></span></span></span></span></b> <span lang="FA"><span b="" nazanin="">نتایج تفاوت معناداری را در مؤلفههای ظرفیت عدد مستقیم، ظرفیت عدد کل و توالی عدد ـ حرف بین گروههای حافظه کاری ـ حرکتی و ادراکی ـ حرکتی با گروه کنترل نشان داد (0.05></span></span><span dir="LTR"><span new="" roman="" times="">P</span></span><span lang="FA"><span b="" nazanin="">). با این حال، بین گروههای حافظه کاری ـ حرکتی و ادراکی ـ حرکتی تفاوت معناداری مشاهده نشد (0.05<</span></span><span dir="LTR"><span new="" roman="" times="">P</span></span><span lang="FA"><span b="" nazanin="">).</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span ms="" trebuchet=""><span style="color:black"><b><span lang="AR-SA"><span b="" nazanin=""><span style="color:#274cc3"><span style="position:relative"><span style="top:-1.0pt"><span style="letter-spacing:.2pt">نتیجهگیری:</span></span></span></span></span></span></b><b> </b><span lang="FA"><span b="" nazanin="">بر اساس </span></span></span><span lang="FA"><span b="" nazanin=""><a name="_Hlk90247904">نتایج مطالعه، تمرینات حافظه کاری-حرکتی و فعالیتهای ادراکی-حرکتی باعث بهبود عملکرد حافظه کاری کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر میشود.</a></span></span></span></span></span></span></span></div>
<div class="rounded" style="background: rgb(208, 229, 255); border: 1px solid rgb(61, 129, 232); padding: 5px 10px; text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span style="color:#274cc3"><span style="letter-spacing:.15pt">Background and Objective:</span></span></b> Appropriate programs should be provided to improve the function of memory, learning, and the effects of processing efficiency in the daily life of children with intellectual disabilities. Therefore, the present study aimed to compare the effectiveness of motor-working memory training and perceptual-motor exercises on digit span and letter-number sequencing in educable children with intellectual disabilities.</span></span><br>
<span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span style="color:#274cc3">Materials and Methods:</span></b> The present study was quasi-experimental with a pre-test and post-test design and two experimental groups and one control group. A total of 30 students with intellectual disabilities between 8-11 years were selected as a statistical sample using the available sampling method and then randomly divided into three groups: motor-working memory training, perceptual-motor activities, and control group. The experimental groups participated in a 16-session training course for two months (two sessions per week) according to specific protocols. Subtests of digit span and letter-number sequencing of the fourth edition of Wechsler intelligence were used to measure working memory. Data were analyzed using repeated-measures ANOVA, one-way ANOVA<span dir="RTL" lang="FA">,</span> Kruskal–Wallis and Friedman<i> </i>in SPSS software (version 24).</span></span><br>
<span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span style="color:#274cc3"><span style="letter-spacing:.15pt">Results:</span></span></b> The results indicated a significant difference in subtests of digit span of direct, total digit span, and letter-number sequencing between motor-working memory training, and perceptual-motor exercises with the control group<a name="_Hlk90248782"> </a>(P<span dir="RTL" lang="FA">></span>0.05). However, no significant difference was observed between perceptual-motor activities and motor-working training groups (P<span dir="RTL" lang="FA"><</span>0.05). </span></span><br>
<span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span style="color:#274cc3"><span style="letter-spacing:.1pt">Conclusion:</span></span></b> According to the results, motor-working memory training and perceptual-motor activities improve the function of memory in educable children with intellectual disabilities.</span></span></span></span></div>
تمرینات حافظه کاری-حرکتی, حافظه کاری, فعالیتهای ادراکی-حرکتی, کمتوان ذهنی
Keywords: Intellectual Disability, Motor-Working Memory Training, Perceptual-Motor Activities, Working Memory
41
49
http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-1951-1&slc_lang=fa&sid=1
Hossein
Samadi
حسین
صمدی
samadih@yazd.ac.ir
0839547821
100319475328460015833
Yes
Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
Elaheh
Hossein Nejad
الهه
حسین نژاد
elahehhosseinnezhad@gmail.com
100319475328460015834
100319475328460015834
No
Valiasr Rehabilitation Center, Yazd, Iran
مرکز توانبخشی ولیعصر (عج)، یزد، ایران
Mohammad
Sohbatiha
محمد
صحبتی ها
sohbati.m@gmail.com
100319475328460015835
100319475328460015835
No
Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education, University of Tehran, Tehran, Iran
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران