Avicenna Journal of Clinical Medicine
مجله پزشكي باليني ابن سينا
Avicenna J Clin Med
Medical Sciences
http://sjh.umsha.ac.ir
1
admin
2588-722X
2588-7238
-
10.52547/ajcm
-
-
-
fa
jalali
1384
9
1
gregorian
2005
12
1
12
3
online
1
fulltext
fa
مقایسه دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر افزایش میزان شیردهی انحصاری به مادران باردار
Comparison of Face to Face Education with Other Methods to Pregnant Mothers in Increase Exclusive Breast Feeding
سایر تخصص هاي باليني
Other Clinical Specialties
پژوهشي
Original
<h1 style="color: rgb(45, 135, 179) font-family: tahoma font-style: normal font-variant: normal letter-spacing: normal line-height: 20px text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px background-color: rgb(247, 246, 243) text-align: justify"><span style="font-size: 10pt">مقدمه و هدف : </span><span style="font-size: 10pt"><span style="font-size: 10pt">امروزه اهمیت شیردهی انحصاری با شیر مادر در رشد و بقای کودک و نقش آموزش در ارتقاء فرهنگ شیردهی بر کسی پوشیده نیست. اکثر فعالیتهای آموزشی که تا کنون در این زمینه انجام شده در جهت آموزش مادران در دوران پس از زایمان و اجرای طرح هم اتاقی مادر و کودک (</span><span dir="ltr" style="font-size: 9pt">Rooming in</span><span style="font-size: 10pt">) بوده است. در بررسی حاضر سعی شده میزان اثربخشی آموزش حضوری و غیر حضوری شیردهی قبل از زایمان مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد.</span></span></h1>
<p dir="rtl" style="color: rgb(45, 135, 179) font-family: tahoma font-size: 12px font-style: normal font-variant: normal font-weight: normal letter-spacing: normal line-height: 20px text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px background-color: rgb(247, 246, 243) text-align: justify"><strong>روش کار<font size="2"> </font>:<font size="2"> </font></strong><font size="2">در این مطالعه که از نوع کارآزمایی شاهد دار تصادفی شده می باشد 108 زن باردار در گروه سنی 20 تا 30 سال و در ماههای 8 و9 حاملگی با حداقل تحصیلات دیپلم ، اول زا و فاقد بیماری سیستمیک که به مراکز بهداشتی درمانی </font><font size="2">شهر همدان مراجعه کرده اند</font><span dir="ltr" style="font-size: 9pt"> </span><font size="2">مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدا افراد مورد مطالعه به دو گروه 54 نفری تقسیم شدند </font><font size="2">و یک گروه تحت آموزش حضوری( سخنرانی، نمایش فیلمهای آموزشی، اسلاید، پرسش و پاسخ) و گروه دیگر </font><br>
<font size="2">تحت آموزش غیر حضوری( ارائه جزوه آموزشی که حاوی همان مطالب آموزش حضوری بود) قرار گرفتند و سپس هر دو گروه بمدت 6 ماه بعد از زایمان از نظر میزان شیردهی انحصاری تحت پیگیری قرار گرفتند.</font></p>
<p dir="rtl" style="color: rgb(45, 135, 179) font-family: tahoma font-size: 12px font-style: normal font-variant: normal font-weight: normal letter-spacing: normal line-height: 20px text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px background-color: rgb(247, 246, 243) text-align: justify"><strong><span style="font-size: 9pt">نتایج :</span></strong><font size="2"> طبق نتایج حاصله از این پژوهش میزان شیردهی انحصاری در 6 ماه اول زندگی از 56.5% در گروه آموزش </font><font size="2">غیر حضوری به 82.7% در گروه آموزش حضوری افزایش نشان می داد که از نظر آماری دارای اختلاف معنی داری </font><font size="2">می باشد (</font><span dir="ltr" style="font-size: 9pt">P<0.05</span><font size="2">)</font><font size="2">.</font></p>
<p style="color: rgb(45, 135, 179) font-family: tahoma font-size: 12px font-style: normal font-variant: normal font-weight: normal letter-spacing: normal line-height: 20px text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px background-color: rgb(247, 246, 243) text-align: justify"><strong><span dir="rtl" style="font-size: 9pt">نتیجه</span><span dir="rtl" style="font-size: 5pt"> </span><span dir="rtl" style="font-size: 9pt">نهائی</span><span dir="rtl" style="font-size: 3pt"> </span><span dir="rtl" style="font-size: 9pt">:</span></strong><span dir="rtl" style="font-size: 10pt"> روش</span><span dir="rtl" style="font-size: 3pt"> </span><span dir="rtl" style="font-size: 10pt">آموزش حضوری نسبت به آموزش غیرحضوری </span><span dir="rtl" style="font-size: 10pt">در زمان بارداری بر افزایش شیردهی انحصاری با شیر مادر تأثیر</span><span dir="rtl" style="font-size: 7pt"> </span><span dir="rtl" style="font-size: 10pt">بیشتری</span><span dir="rtl" style="font-size: 3pt"> </span><span dir="rtl" style="font-size: 10pt">دارد</span><span dir="rtl" style="font-size: 10pt">.</span></p>
<p style="direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList2_ctl00_abstractLabel0" style="color: rgb(45, 135, 179) font-style: normal font-variant: normal font-weight: normal letter-spacing: normal orphans: auto text-align: -webkit-left text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px -webkit-text-stroke-width: 0px font-family: 'Times New Roman' font-size: 12pt line-height: 17pt background-color: rgb(247, 246, 243)"><strong><span style="letter-spacing: -0.15pt"><font size="2">Introduction & Objective:</font></span></strong><span style="font-size: 11pt letter-spacing: -0.15pt"> </span><span style="font-size: 11pt">There is a direct relationship between the education and exclusive breast-feeding. Most of the educational programs have given after child birth</span><span style="font-size: 11pt">, based on " Rooming in plan”, but because of difficult situation and busy thoughts of mothers, they were not desirable way of education, therefore in this study the role of verbal & nonverbal education was evaluated on the rate of breast-feeding by mothers before delivery.</span></span></p>
<p style="direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList2_ctl00_abstractLabel0" style="color: rgb(45, 135, 179) font-style: normal font-variant: normal font-weight: normal letter-spacing: normal orphans: auto text-align: -webkit-left text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px -webkit-text-stroke-width: 0px font-family: 'Times New Roman' font-size: 12pt line-height: 17pt background-color: rgb(247, 246, 243)"><strong><span style="letter-spacing: -0.15pt"><font size="2">Materials & Methods:</font></span></strong><span style="font-size: 11pt letter-spacing: -0.15pt"> </span><span style="font-size: 11pt">This is a randomized controlled-trial study on 108 pregnant women, 20-30 yrs old, paraone, without any systemic disease referring to Health Center of Hamadan. They were divided into two groups of 54 each , group </span><span style="font-size: 11pt">&Iota</span><span style="font-size: 11pt"> was given verbal education (lecture, movie, slide, question & answer) and group </span><span style="font-size: 11pt">&Iota&Iota</span><span style="font-size: 11pt"> nonverbal education (pamphlet of verbal abstracts). The two groups were followed up to 6 months after delivery in respect of restricted breast-feeding.</span></span></p>
<p style="direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList2_ctl00_abstractLabel0" style="color: rgb(45, 135, 179) font-style: normal font-variant: normal font-weight: normal letter-spacing: normal orphans: auto text-align: -webkit-left text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px -webkit-text-stroke-width: 0px font-family: 'Times New Roman' font-size: 12pt line-height: 17pt background-color: rgb(247, 246, 243)"><strong><span style="letter-spacing: -0.15pt"><font size="2">Results:</font></span></strong><span style="font-size: 11pt letter-spacing: -0.15pt"> </span><span style="font-size: 11pt">The rate of restricted breast-feeding was 82.7% for mothers on verbal education and 56.5% for nonverbal ones. This difference of percentile rise in two group was statistically meaningful, which showed verbal education was more efficient on outcome of restricted breast-feeding.</span></span></p>
<p style="text-align: justify"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList2_ctl00_abstractLabel0" style="color: rgb(45, 135, 179) font-style: normal font-variant: normal font-weight: normal letter-spacing: normal orphans: auto text-align: -webkit-left text-indent: 0px text-transform: none white-space: normal widows: 1 word-spacing: 0px -webkit-text-stroke-width: 0px font-family: 'Times New Roman' font-size: 12pt line-height: 17pt background-color: rgb(247, 246, 243)"><strong><span style="font-size: 10pt letter-spacing: -0.15pt">Conclusion:</span></strong><span style="font-size: 11pt letter-spacing: -0.15pt"> </span><span style="font-size: 11pt letter-spacing: -0.15pt">We concluded that face to face education is more efficient compared to non-verbal education in increase exclusive breast feeding.</span></span></p>
آموزش , تغذیه انحصاری با شیر مادر , تغذیه با شیر مادر , شیردهی
Breast Feeding , Breast Feeding , Restricted , Lactation
42
47
http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-475&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Sadegh
Saba
محمدصادق
صبا
dr_saba_ped@yahoo.com
10031947532846002021
10031947532846002021
Yes
Hasan
Bazmamoun
حسن
بزم آمون
10031947532846002022
10031947532846002022
No
Zahra
Razavi
زهرا
رضوی
10031947532846002023
10031947532846002023
No