Avicenna Journal of Clinical Medicine
مجله پزشكي باليني ابن سينا
Avicenna J Clin Med
Medical Sciences
http://sjh.umsha.ac.ir
1
admin
2588-722X
2588-7238
-
10.52547/ajcm
-
-
-
fa
jalali
1383
3
1
gregorian
2004
6
1
11
1
online
1
fulltext
fa
بررسی نتایج اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در شبکه های بهداشت و درمان استان همدان 81-1379
A Study of TQM Implementation Outcomes in Hamadan Province, District Health Systems 2000-2002
سایر تخصص هاي باليني
Other Clinical Specialties
پژوهشي
Original
<p dir="rtl" style="text-align: justify;"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList1_ctl00_abstractLabel" style="font: 12px/15pt tahoma; color: rgb(45, 135, 179); text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: rgb(247, 246, 243); -webkit-text-stroke-width: 0px;"><span style="font-size: 11pt;">هدف کلی این پژوهش تعیین نحوه کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر</span><span dir="ltr"><font size="2">(Total Quality Management)</font></span><span style="font-size: 11pt;"> در نظامهای بهداشت و درمان کشورهای مختلف و طراحی الگوی مناسب و اجرای آن در شبکه های بهداشت و درمان استان همدان بود. مهمترین اهداف اختصاصی این پژوهش شامل ،تحلیل روشها (برنامه های)اجرایی ودستاوردهای </span><font size="2"><span dir="ltr">TQM</span></font><span style="font-size: 11pt;"> در کشورهای مختلف از جمله ایران،طراحی الگوی اولیه </span><font size="2"><span dir="ltr">TQM</span></font><span style="font-size: 11pt;"> برای سیستمهای بهداشتی، اجرای مدل پیشنهادی در 8 شبکه بهداشت و درمان استان همدان،تحلیل نتایج بکارگیری </span><font size="2"><span dir="ltr">TQM</span></font><span style="font-size: 11pt;"> ودر نهایت ارائه راهکارهای مناسب جهت اجرای موفق آن بود.</span></span></p>
<p dir="rtl" style="text-align: justify;"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList1_ctl00_abstractLabel" style="font: 12px/15pt tahoma; color: rgb(45, 135, 179); text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: rgb(247, 246, 243); -webkit-text-stroke-width: 0px;"><span style="font-size: 11pt;"> روش پژوهش از نوع نیمه تجربی بود به صورتیکه پس ازیکسال از اجرای الگوی پیشنهادی در هشت شبکه استان همدان ، نتایج کوتاه مدت ارزیابی شد.</span></span></p>
<p dir="rtl" style="text-align: justify;"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList1_ctl00_abstractLabel" style="font: 12px/15pt tahoma; color: rgb(45, 135, 179); text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: rgb(247, 246, 243); -webkit-text-stroke-width: 0px;"><span style="font-size: 11pt;"> نتایج حاصله نشان از تغییرات مثبت در فرهنگ سازمانی، کار تیمی، فرایند گرایی و رضایت مشتری در جامعه مورد پژوهش داشت، بطوریکه 42.5% موافق تغییرات مثبت فرهنگ سازمان بودند و 45.5% به افزایش اثر بخشی تیمهای بهبود کیفیت اذعان داشتند. از لحاظ جنبه های فنی پروژه های ارتقاء کیفیت، شاخص قابلیت فرایند </span><span dir="ltr"><font size="2">(Process Capability Ratio)</font></span><span style="font-size: 11pt;"> در</span><span style="font-size: 4pt;"> </span><span style="font-size: 11pt;">برخی فرآیندها افزایش قابل توجه داشت به نحوی که </span><span dir="ltr"><font size="2"> PCR</font></span><span style="font-size: 11pt;">فرآیندهای</span><span style="font-size: 11pt;">واکسیناسیون از 0.8 به 1.08 ، صدور کارت تندرستی از 0.82 به 1.71، مراقبت اطفال از 0.5 به 1.3،تحلیل گزارشهای خانه های بهداشت از 0.24 به 1.5 و تحویل قرص </span><font size="2"><span dir="ltr">LD,HD</span></font><span style="font-size: 11pt;"> از 0.41 به 1.48 ارتقاء یافت. مهمترین عوامل پیش برنده در اجرای برنامه های </span><font size="2"><span dir="ltr">TQM</span></font><span style="font-size: 11pt;"> حمایت و تعهد مدیریت (87%)، آموزشهای مستمر (85%)، برنامه ریزی استراتژیک (73%) و مشارکت کارکنان (65%) بود.</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList1_ctl00_abstractLabel" style="font: 12px/15pt tahoma; color: rgb(45, 135, 179); text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: rgb(247, 246, 243); -webkit-text-stroke-width: 0px;"><span dir="rtl" style="font-size: 11pt;"> با توجه به نتایج بدست آمده، اجرای TQM در شبکه های بهداشت درمان استان همدان نه تنها به ارتقاء کیفیت فرآیندهای کلیدی منجرگشته بلکه تحولات مثبت فرهنگی نیز بهمراه داشته است .</span></span></p>
<p style="text-align: justify; unicode-bidi: embed; direction: ltr;"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList2_ctl00_abstractLabel0" style="font: 12pt/17pt "Times New Roman"; color: rgb(45, 135, 179); text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: rgb(247, 246, 243); -webkit-text-stroke-width: 0px;"><span style="font-size: 12pt;">The overall objective of this study was to determine TQM application in health systems of different countries and designing an appropriate model for Iran through experimenting in Hamadan Province District Health Systems. Its most important special objectives were: analyzing action plan for TQM and the achievements in different countries –including IRAN, primary<br>
modeling TQM and proposing it for health systems, experimenting of the mentioned above model in 8 DHSs` of Hamadan province , analyzing the results of applying TQM and at the end proposing appropriate strategy for successful implementation of TQM.</span></span></p>
<p style="text-align: justify; unicode-bidi: embed; direction: ltr;"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList2_ctl00_abstractLabel0" style="font: 12pt/17pt "Times New Roman"; color: rgb(45, 135, 179); text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: rgb(247, 246, 243); -webkit-text-stroke-width: 0px;"><span style="font-size: 12pt;"> This research was a semi exprimental study that after one year from</span><span style="font-size: 12pt;"> </span><span style="font-size: 12pt;">applying</span><span style="font-size: 12pt;"> </span><span style="font-size: 12pt;">propos</span><span style="font-size: 12pt;">ed </span><span style="font-size: 12pt;">model in 8 DHSs` of Hamadan Province </span><span style="font-size: 12pt;">short-term results were evaluated.</span><span style="font-size: 12pt;"> The results showed a positive change in organizational culture, teamwork, process oriented and customer satisfaction in the trial field. In a way that 42.5% of responses agreed with cultural change in organization, 45.5% claimed increasing of teams problem solving effectiveness. As a necessiation technical aspect of quality improvement<br>
projects, process capability ratio (PCR), in some process was dramatically increased, in a way that PCR in vaccination process(from 0.8 to 1.08) , health card issued(from 0.82 to 1.71), child care(from 0.5 to 1.3), health house reports(from 0.24 to 1.5) and delivery of LD&HD pill (from 0.41 to 1.48) improved. The most driving forces capable of affecting success of TQM were: committed and supportive management</span><font size="2"> </font><span style="font-size: 12pt;">(87%),</span><span style="font-size: 5pt;"> </span><span style="font-size: 12pt;">continuous education (85%), Strategic planning(73%),and Employee participation(65%).</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_DataList2_ctl00_abstractLabel0" style="font: 12pt/17pt "Times New Roman"; color: rgb(45, 135, 179); text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: rgb(247, 246, 243); -webkit-text-stroke-width: 0px;"><span style="font-size: 12pt;"> Considering the maintained above results,</span><span style="font-size: 12pt;"> TQM implementation in Hamadan province district health systems, not only increased quality of key processes, but also created positive culture change.</span></span></p>
برنامه ریزی استراتژیک , رضایت مشتری , شبکه بهداشت و درمان , مدیریت کیفیت فراگیر
Consumer Satisfaction , Health System , Planning , Strategic , Total Quality Management
37
43
http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-556&slc_lang=fa&sid=1
Yadollah
Hamidi
یدالله
حمیدی
10031947532846002428
10031947532846002428
Yes
Seyyed Jamaloddin
Tabibi
سیدجمال الدین
طبیبی
10031947532846002429
10031947532846002429
No