دوره 2، شماره 2 - ( مجلۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان-بهار و تابستان 1374 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shobeiri F, Mottaghipour Y. Prevalence of Premenstrual Syndrome in High Schools’ Female Students in Hamadan. Sci J Hamadan Univ Med Sci . 1995; 2 (2)
URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-1115-fa.html
شبیری فاطمه، متقی پور یاسمن. تعیین میزان تنش های قبل از قاعدگی در دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر همدان در سال 1371 . مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان. 1374; 2 (2)

URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-1115-fa.html


عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (543 مشاهده)

          تنش های قبل از قاعدگی که به نام Molimina شناخته شده امروزه در یک مجموعه علائم و به اسم سندرم قبل از قاعدگی تعریف شده است. بیش از 150 علامت مختلف شامل علائم فیزیکی ، روانی و رفتاری به این سندرم نسبت داده شده است که ارتباط دوره ای با هفته آخر Luteal Phase سیکل قاعدگی دارند. شیوع این سندرم بین 10%-20% (شکل شدید و همراه با اختلال در عملکرد) تا 40% (شکل خفیف) گزارش شده است. شکل شدیدتر این سندرم یکی از اختلالات پیشنهادی در طبقه بندی اختلالات روانی DSM III-R ، تحت عنوان (LLPDD)
Late luteal phase dysphoric disorder (اختلال دیسفوریک آخر مرحله لوتئال) می باشد که برای تحقیق و بررسی بیشتر گزارش شده است. Premenstrual Syndrome (PMS) یک سندرم بین فرهنگی است ولی شناخت ، تعریف دقیق و درمان آن به عنوان یک سندرم مشخص تنها در ممالک غربی بوده است. در این تحقیق بر اساس معیارهای تشخیصی LLPDD در DSM III-R پرسشنامه ای تهیه و به 600 دختر دبیرستانهای همدان که براساس نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند داده شد. دو معیار D,E تشخیص در پرسشنامه نیامده است زیرا امکان ارزیابی این دو معیار بوسیله پرسشنامه وجود ندارد. 189 نفر (5/31%) معیار A,B اختلال (علائم فیزیکی ، خلقی ، رفتاری) را داشته و در مجموع 78 نفر (13%) از افراد هر سه معیار A,B,C اختلال را داشته اند. در مقایسه با آمارهای موجود(10%-20%) این آمار بالا بوده که نتایج با توجه به محدودیت های تحقیق بحث شده است . با توجه به نتایج بدست آمده گنجاندن آموزش لازم در برنامه های بهداشت روانی توصیه شده است.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb