مقدمه: استفاده از شاخص هرش و پارامترm یکی از مهمترین روش های ارزیابی تولیدات علمی پژوهشگران و مراکز پژوهشی است و سنجش همزمان کمیت وکیفیت مستندات علمی ازمزیت این شاخصها محسوب میشود. بههمین منظور این مطالعه با هدف تعیین تولیدات پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان براساس شاخص هرش و پارامترm نمایه شده در پایگاه استنادی گوگل اسکالر تا پایان سال 2016 میلادی انجام گرفت.
روشکار: در این مطالعه علم سنجی- توصیفی، کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان (425 نفر) به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. با مشاهده مستقیم پایگاه استنادی گوگل اسکالر و درج آدرس سازمانی دانشگاه شاخص هرشو سن پژوهشی افراد استخراج و پس از ثبت در سیاهه وارسی، پارامترm آنان محاسبه گردید. درانجام عملیات نهایی و برای موشکافی و تحلیل دادهها از نرم افزار 16 SPSS و از شاخصهای عددی آمار توصیفی و جداول و نمودارها استفاده شد.
یافتهها: از کل اعضا، 209 نفر (49/2درصد) دارای شاخص هرش هستند. میانگین (انحراف معیار) کل شاخص هرش دانشگاه (3/85)2/71 و میانگین (انحراف معیار) کل پارامترm (0/44)0/36 بدست آمد. بیشترین شاخص هرش 17 است که سه نفر از اعضا گروه های بیوشیمی، اپیدمیولوژی و آمار زیستی و بهداشت عمومی آنرا کسب نمودند و بالاترین پارامترm 2/16 است که به عضو هیات علمی گروه روانپزشکی تعلق گرفت. میانگین شاخص هرش و پارامترm در مردان 3/31 و 0/42 و در زنان 1/76 و 0/25، برای علوم پایه 4/97 و 0/57 و برای علوم بالینی 1/72 و 0/26 بدست آمد. مدرک دکتری تخصصی و مرتبه استادی به ترتیب با شاخص هرش 5/01 و 9/3 و پارامترm 0/58 و 0/89 بیشترین میانگین را دارند. از منظر قیاس بین دو شاخص مورد مطالعه رتبه و جایگاه هر چهار متغیر یاد شده تفاوتی پیدا نکرد. گروه ایمونولوژی در کل دانشگاه با میانگین شاخص هرش 9/25 و گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی با میانگین پارامترm 1/14 برترین رتبه را بخود اختصاص دادند. دانشکده بهداشت با میانگین شاخص هرش 7/02 و میانگین پارامترm 0/87 بالاترین رتبه را از هر دو منظر بین دانشکدهها احراز نمود. در قیاس بین دو شاخص علمسنجی، جایگاه و رتبه سایر دانشکدهها و گروههای آموزشی متفاوت از هم شدند.
نتیجهگیری: میانگین شاخص هرش و پارامترm تولیدات پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در بین دانشگاههای علوم پزشکی کشور متوسط به بالا و به نسبت خوب ارزیابی میشود، لیکن از شاخصهای تعیین شده بین المللی دراین خصوص چه از نظر کمی و یا کیفی پایینتر است. توصیه میشود در کنار سایر شاخصهای علمسنجی، از پارامترm نیز به عنوان معیار ارزشیابی علمی پژوهشگران دانشگاهی استفاده شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |