دوره 20، شماره 1 - ( مجلۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان-بهار 1392 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 49-58 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini D, Afrooz G A, Sharifi Daramadi P, Homan H A. Recognition of Disorders and Emotional Problems of Deaf Children Using House-Tree-Person and Draw-A-Person Tests in Comparison with Normal Children of Hamadan Province. Sci J Hamadan Univ Med Sci . 2013; 20 (1) :49-58
URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-152-fa.html
امینی داریوش، افروز غلامعلی، شریفی درآمدی پرویز، هومن حیدرعلی. شناخت اختلالات و مشکلات هیجانی کودکان ناشنوا با استفاده از تست نقاشی خانه- درخت- آدم و تست آدم در مقایسه با کودکان عادی استان همدان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان. 1392; 20 (1) :49-58

URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-152-fa.html


دانشجوی دوره دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران. ، Amini_daryoush@yahoo.com
چکیده:   (1326 مشاهده)

مقدمه و هدف: کودکان ناشنوا دارای کنش‌وری‌های خاص عاطفی - هیجانی هستند که شناخت ابعاد این ویژگی‌ها ومشکلات می‌تواند متخصصان پزشکی و پیراپزشکی ، والدین و مربیان را در کمک به سازگاری رفتاری آنان به هدف نزدیک سازد. مطالعه حاضر با هدف شناخت اختلالات ومشکلات هیجانی و عملکردهای عاطفی کودکان ناشنوا در مقایسه با کودکان عادی در مؤلفه‌های اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، تکانشگری و سازش نایافتگی انجام پذیرفت. روش کار: دراین مطالعه علی ـ مقایسه ای، برای شناخت اختلالات و مشکلات هیجانی کودکان ناشنوا،گروه نمونه‌ای به حجم 120 نفر دختر و پسر (60 کودک ناشنوا و 60 کودک عادی به نسبت مساوی دختر و پسر) که در مدارس ابتدایی استان همدان مشغول به تحصیل بودند با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب گردید و از تست خانه - درخت - آدم و ترسیم آدم برای شناخت اختلالات و مشکلات هیجانی آنان استفاده شد.

نتایج: یافته های به دست آمده نشانگر آن است از لحاظ شاخص‌های مربوط به دو تست (فاصله سه جز از همدیگر، اضطراب، پرخاشگری، افسردگی و تکانشگری و سازی نایافتگی) ،نمرات کلی آزمودنی‌ها در مقیاس‌های اصلی از قبیل اضطراب (3.13 ، 3.48  a=0.05, P<0.05) پرخاشگری (3.97 ، 6.12 ؛ a=0.05,0.01, P<0.05) افسردگی (3.81، 3.75 ؛ a=0.05, P<0.05)و تکانشگری (3.01، 3.47؛ a=0.05,0.01, P<0.05 ) و سازش نایافتگی (4.95، 4.89؛   a=0.05,0.01, P<0.05 ) تفاوت معناداری از همدیگر دارند.

نتیجه نهایی: کودکان ناشنوا از کودکان عادی در شاخص ها ی تفکیکی مربوط به دو تست به طور معنادار متفاوت هستند ؛همچنین نمرات کلی به دست آمده در هر یک از مقیاس‌ها به طور کلی تفاوت معناداری را با گروه کودکان عادی نشان می دهد، در گروه ناشنوایان نیز با لحاظ کردن متغیر جنسیتی (دختر و پسر) تفاوت‌های معناداری در بعضی از مقیاس‌ها از قبیل فاصله سه جز ، اضطراب، پرخاشگری، افسردگی و سازش نایافتگی در بین دختران و پسران ناشنوا مشاهده می‌شود.

متن کامل [PDF 185 kb]   (856 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb