دوره 18، شماره 4 - ( مجلۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان-زمستان 1390 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 60-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalilian F, Emdadi S, Karimi M, Barati M, Gharibnavaz H. Depression among Collage Students The Role of General Self-Efficacy and Perceived Social Support. Sci J Hamadan Univ Med Sci . 2012; 18 (4) :60-66
URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-215-fa.html
جلیلیان فرزاد، امدادی شهره، کریمی مهرداد، براتی مجید، غریب نواز حسن. افسردگی در بین دانشجویان ؛ بررسی نقش خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی درک شده. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان. 1390; 18 (4) :60-66

URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-215-fa.html


عضو هيأت علمی گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ايران. ، sh.emdadi@umsha.ac.ir
چکیده:   (1630 مشاهده)

مقدمه و هدف: افسردگی از شایع ترین اختلالات روانی در میان دانشجویان می باشد که در این بین مدارک و شواهد موجود دال بر وجود سطح بالایی از افسردگی در بین دانشجویان رشته های پزشکی است. هدف از این مطالعه تعیین رابطه بین خودکارآمدی عمومی، میزان حمایت اجتماعی درک شده و افسردگی در بین دانشجویان می باشد.

روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی 235 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گرفته است. نمونه گیری به صورت طبقه بندی با انتساب متناسب انجام گرفته و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد (تست افسردگی بک، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی و پرسشنامه حمایت اجتماعی درک شده) استفاده شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS-13 و توسط آزمون های آماری مناسب تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج: در کل 37 درصد از دانشجویان درجات مختلفی از افسردگی را نشان دادند. بین خودکارآمدی و افسردگی (P=0.000 r= -0.581 )، حمایت اجتماعی و افسردگی (P=0.000 r= -0.617) رابطه آماری معنی دار معکوسی مشاهده شد. بین محل سکونت و افسردگی رابطه معنی داری دیده شد(   t=6.69 df=233 p=0.000) به طوریکه افسردگی در دانشجویان ساکن خوابگاه بیشتر بوده است.

نتیجه نهایی: به نظر می رسد که توجه به نقش حمایت اجتماعی در کاهش افسردگی بتواند نتایج سودمندی را به دنبال داشته باشد. همچنین با آموزش خودکارآمدی به دانشجویان می توان وضعیت سلامت روان آنان را بهبود بخشید.

متن کامل [PDF 165 kb]   (1217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb