Salehpoor A, Yousefi Z, Golparvar M. Comparing the Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction with Acceptance and Commitment Therapy on Social Anxiety and Its Dimensions in Stuttering Adults. Avicenna J Clin Med 2023; 30 (2) :90-98
URL:
http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2720-fa.html
صالح پور علیرضا، یوسفی زهرا، گل پرور محسن. مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس با درمان پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی و ابعاد آن در بزرگسالان دارای لکنت. مجله پزشكي باليني ابن سينا. 1402; 30 (2) :90-98
URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2720-fa.html
1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، z.yousefi@khuisf.ac.ir
3- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده: (1361 مشاهده)
سابقه و هدف: بزرگسالانِ دارای لکنت، ترس از برقراری ارتباط دارند. هدف این مطالعه مقایسه اثربخشیِ ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس با درمان پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی و ابعاد آن در بزرگسالان دارای لکنت است.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی بزرگسالان 18 تا 40 سال دارای لکنت مراجعه کننده به مراکز گفتاردرمانی و روانشناسی شهر اصفهان در سال 1401است. حجم نمونه 45 نفر است که به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. آزمودنی ها در سه مرحله از طریق پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور مورد سنجش قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد روش های آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل، بر متغیرهای وابسته مؤثرهستند. در مورد اثربخشی بر علائم فیزیولوژیک، دو روش آزمایشی باهم تفاوت معنادار ندارند، اما در ترس، اجتناب و نمره کل اضطراب اجتماعی، ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس اثر معنادارتری نسبت به درمان پذیرش و تعهد دارد (P<0.05).
نتیجهگیری: براساس یافته های این پژوهش، هر دو روش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و درمان پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی و ابعاد آن در بین افراد دارای لکنت مؤثر هستند
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسي باليني