دوره 13، شماره 4 - ( مجلۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان-زمستان 1385 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 48-52 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dalband M, Farhadi Nasab A. Evaluation of Stress-Inducing Factors of Educational Environment in Hamadan Dentistry School’s Students. Sci J Hamadan Univ Med Sci . 2007; 13 (4) :48-52
URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-461-fa.html
دالبند محسن، فرهادی نسب عبداالله. بررسی عوامل استرس زای محیط آموزشی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی همدان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان. 1385; 13 (4) :48-52

URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-461-fa.html


استاديار گروه جراحی فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ايران. ، mohdalband@yahoo.com
چکیده:   (835 مشاهده)

مقدمه و هدف : محیط دانشکده دندانپزشکی و فرآیند تحصیل در رشته دندانپزشکی بالقوه محیطی پر استرس می باشد. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین عوامل استرس زای محیط آموزشی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی همدان در سال 1381 انجام شد.

روش کار : این مطالعه از نوع توصیفی ـ مقطعی است که به صورت سرشماری در دانشکده دندانپزشکی همدان و با استفاده از پرسشنامه ای برگرفته از پرسشنامه استرسهای محیط آموزشی دندان پزشکی (Dental Environment Stress DES) ، انجام گرفت. با توجه به محدود بودن دانشجویان (210 نفر) کل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفت. پس از حذف پرسشنامه های ناقص 154 نفر وارد مطالعه شدند. اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج : یافته های این مطالعه نشان داد که میانگین کلی استرس برابر 2.6±0.55 ، بیشترین میزان استرس در دانشجویان دندانپزشکی مربوط به دروس تئوری با میانگین 3.18±0.83 و روابط استاد و دانشجو با میانگین 3.05±0.83 بود. دانشجویان مونث نسبت به دانشجویان مذکر میانگین استرس کلی بیشتری را نشان دادند (2.73 در مقابل 2.44). دانشجویان سال چهارم بیشترین میزان استرس را با میانگین 3.05 در بین دانشجویان سالهای مختلف داشتند که در این دانشجویان عامل پری کلینیک و کلینیک با میانگین 3.63 بیشترین عامل استرس زا بوده است.

نتیجه نهائی : محیط دانشکده دندانپزشکی و فرآیند تحصیل در رشته دندان پزشکی محیطی پر استرس می باشد و بین سطح استرس و کارآیی آکادمیک دانشجویان رابطه معکوسی وجود دارد.

متن کامل [PDF 148 kb]   (541 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb