دوره 22، شماره 4 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان-زمستان 1394 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 323-330 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seifrabei M A, Esna Ashari M, Maghsoodi F, Esna Ashari F. The Effect of Early Clinical Exposure Program on Attitude Change of Undergraduate Medical Students toward their preparation for At-tending Clinical Setting in Internal Medicine, Surgery and Pediatrics Wards during 2013-2014. Sci J Hamadan Univ Med Sci . 2016; 22 (4) :323-330
URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-560-fa.html
سیف ربیعی محمدعلی، اثنی عشری مسعود، مقصودی فهیمه، اثنی عشری فرزانه. بررسی تاثیر برنامه تماس زودرس با بیمار بر تغییر نگرش دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه ، نسبت به نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی در بخش های داخلی ، جراحی و کودکان طی سال 93-1392. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان. 1394; 22 (4) :323-330

URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-560-fa.html


استادیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، esna_f@yahoo.com
چکیده:   (1182 مشاهده)

مقدمه و هدف:  امروزه تماس زودرس با بیمار به عنوان جزء مهمی از برنامه آموزشی کشور های پیشرفته دنیا در نظر گرفته می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر  برنامه تماس زودرس با بیمار بر  تغییر نگرش دانشجویان نسبت به نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی انجام گرفت.

روش کار: این مطالعه از نوع مطالعات مداخله ای و به شیوه قبل و بعد ، بر روی 52 نفر از دانشجویان ترم چهارم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان، انجام گرفت. دانشجویان در دو مرحله قبل از شروع برنامه به عنوان مداخله آموزشی و در انتهای ترم اقدام به تکمیل پرسش نامه ها نمودند.تغییر نگرش دانشجویان نسبت به تاثیر درس بر نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی مورد سنجش قرار گرفت. نقطه نظرات اساتید درگیر دراجرای برنامه نیز توسط پرسش نامه جمع آوری شد.

نتایج: تقویت نگرش و خودآگاهی در مطالعه, رضایتمندی بیشتر از دروس علوم پایه(P=0.019), درک مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت(P=0.03) , کمک به درک تفکر و طبابت بالینی و شناخت مهارت های ساده بالینی  (P=0.01)نسبت به قبل از مداخله افزایش یافتند. گذراندن دوره آموزشی تغییری در نگرش دانشجویان در زمینه تاثیر درس بر تقویت مهارتهای ارتباطی و نمرات همان ترم دانشجویان ایجاد نکرده است.41% از اساتید معتقد به ضرورت وجود این درس بودند در حالی که 29.5% عقیده داشتند که  این درس در مقطع علوم پایه ضرورت ندارد و 29.5% نیز دراین خصوص اظهارنظر نکردند.

نتیجه نهایی: با وجود افزایش میانگین امتیاز برخی یافته ها ، به نظر میرسد که درس تماس زودرس تاثیری بر پیامدهای
اندازه گیری شده نداشته است که لزوم تغییر در نحوه آموزش عملی دانشجویان را مطرح میسازد .

متن کامل [PDF 204 kb]   (646 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb