وسایل نقلیه موتوری منابع مهم مصنوعی آلودگی هوا محسوب می گردند. در این مطالعه مقایسه ای از میزان خروج آلاینده های مهم که برای آن در انگلستان مقرارت وضع شده است در سه نوع خودرو شامل خودروی بنزینی ، خودروی بنزینی با TWC و خودروی دیزل انجام شده است ، همچنین مقایسه ای از میزان خروج گاز دی اکسید کربن که در پدیده گلخانه ای موثر می باشد نیز در این سه نوع خودرو ارائه گردیده است.
برای این منظور 300 خودرو پس از معاینه اولیه انتخاب شده و آلاینده های خروجی آنها در شرائط مختلف دمای محیط و موتور مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج حاصل از این بررسی بیانگر آن است که آلاینده های خروجیC O ،N Ox وTHC ناشی از موتور های دیزلی زمانیکه موتور گرم باشد کمتر از موتورهای بنزینی بدون کاتالیست TWC بوده است (بترتیب با 001/0< P ، 0228/0 P< و 0336/0 < P ) در حالیکه میزان خروج این آلاینده ها در موتورهای با سیستم کاتالیستی کنترل آلاینده سه گانه نزدیک به موتورهای دیزل می باشد. نتایج همچنین نشان داد کهC O و T H C خروجی از دو دسته موتور بنزینی با TWC و دیزل در دماهای کمتر محیط بیشتر است اگر چه میزان C O 2 در سرعتهای متوسط در موتورهای دیزل کمتر می باشد. میزان ذرات در موتور های دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی و بنزینی با TW C قابل ملاحظه می باشد. در بسیاری از موارد اکثر هیدروکربن های سبک ناشی از خودروهای بنزینی همراه با سیستمT W C بیشتر از موتورهای دیزل می باشد که اختلاف واضحی را در میزان تولوئن خروجی می توان دید (004/0 (P<.
همانطور که نتایج نشان داد از طریق مقایسه مستقیم ممکن نیست که بتوان اظهار نظر نمود که کدام نوع از خودروهای بنزینی با سیستم TWC و یا دیزلی برای محیط زیست مناسب تر است لیکن بر اساس نتایج مطالعه حاضر می توان توصیه نمود که تولید کنندگان خودروهای بنزینی ملزم به نصب سیستم T W C بر روی کلیه خودروهای تولیدی خود گردند و در ضمن رعایت استاندارد جدید و مقررات جدی برای کنترل آلاینده های خروجی تمامی خودروهای بنزینی و دیزلی ضروری به نظر می رسد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |