دوره 9، شماره 4 - ( مجلۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان-زمستان 1381 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Joneidi Jafari A. A Comparison of Major Pollutants Emission from Petrol and Diesel Car Exhaust . Sci J Hamadan Univ Med Sci . 2003; 9 (4)
URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-782-fa.html
جنیدی جعفری احمد. بررسی مقایسه ای آلاینده های مهم خروجی از اگزوز خودروهای بنزینی و دیزلی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان. 1381; 9 (4)

URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-782-fa.html


چکیده:   (633 مشاهده)

وسایل نقلیه موتوری منابع مهم مصنوعی آلودگی هوا  محسوب می گردند. در این مطالعه مقایسه ای از میزان خروج آلاینده های  مهم که برای آن در انگلستان مقرارت وضع شده است در سه نوع خودرو شامل خودروی بنزینی ، خودروی بنزینی با TWC و خودروی دیزل انجام شده است ، همچنین  مقایسه ای از میزان خروج گاز دی اکسید کربن که در پدیده گلخانه ای موثر می باشد نیز در این سه نوع خودرو ارائه گردیده است.

          برای این منظور 300 خودرو پس از معاینه اولیه انتخاب شده و  آلاینده های خروجی آنها در شرائط مختلف دمای محیط و موتور مورد بررسی قرار گرفتند.

          نتایج حاصل از این بررسی بیانگر آن است که آلاینده های خروجیC O  ،N Ox  وTHC ناشی از موتور های  دیزلی زمانیکه موتور گرم باشد کمتر از موتورهای بنزینی بدون کاتالیست TWC  بوده است (بترتیب با 001/0< P ، 0228/0 P<  و 0336/0 < P ) در حالیکه میزان خروج این آلاینده ها در موتورهای با سیستم کاتالیستی کنترل آلاینده سه گانه نزدیک به موتورهای دیزل می باشد. نتایج همچنین نشان داد کهC O و T H C خروجی از دو دسته موتور بنزینی با TWC و دیزل در دماهای کمتر محیط بیشتر است اگر چه میزان C O 2 در سرعتهای متوسط در موتورهای دیزل کمتر می باشد. میزان ذرات در موتور های دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی و بنزینی با ‌TW C قابل ملاحظه می باشد. در بسیاری از موارد اکثر هیدروکربن های سبک ناشی از خودروهای بنزینی همراه با سیستمT W C  بیشتر از موتورهای دیزل می باشد که اختلاف واضحی را در میزان تولوئن خروجی می توان دید (004/0  (P<.

          همانطور که نتایج نشان داد از طریق مقایسه مستقیم ممکن نیست که بتوان اظهار نظر نمود که کدام نوع از خودروهای بنزینی با سیستم ‌ TWC و یا دیزلی برای محیط زیست مناسب تر است لیکن بر اساس نتایج مطالعه حاضر می توان توصیه نمود که تولید کنندگان خودروهای بنزینی ملزم به نصب سیستم T W C بر روی کلیه خودروهای تولیدی خود گردند و در ضمن رعایت استاندارد جدید و مقررات جدی برای کنترل آلاینده های خروجی تمامی خودروهای بنزینی و دیزلی ضروری به نظر می رسد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb