دوره 25، شماره 3 - ( مجله پزشکی بالینی ابن سینا ـ پاییز 1397 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 150-142 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajehforoush E, Foroozandeh E, Mirhosseini H, Abedi A. Comparison of the Effect of Neurofeedback with Neurofeedback Plus Barkly’s Parental Training on Auditory Attention Dimensions and Comprehension among Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Avicenna J Clin Med 2018; 25 (3) :142-150
URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-1772-fa.html
حجه‌فروش الهه، فروزنده الهام، میرحسینی حمید، عابدی احمد. مقایسه تأثیر نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی بر ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکان با اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی. مجله پزشكي باليني ابن سينا. 1397; 25 (3) :142-150

URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-1772-fa.html


1- واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاداسلامی، نایین، ایران ، elham_for@yahoo.com
3- دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
4- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3422 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی (Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder ADHD:) یکی از اختلالات شایع روان‌پزشکی است که باعث آسیب تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی می‌شود. در این ارتباط، پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی بر ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکانADHD  انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (Sham) با سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری 10 هفته‌ای بود. جهت انجام این مطالعه 42 پسر دوره ابتدایی مبتلا به ADHD در سال 1396 به شکل هدفمند به همراه مادرانشان انتخاب شدند و با استفاده از گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم گردیدند. گروه‌های نوروفیدبک و ترکیبی هرکدام طی 30 جلسه 30 دقیقه‌ای، هفته‌ای سه بار تحت آموزش نوروفیدبک و مادران گروه ترکیبی به مدت نه جلسه یک ساعته هفتگی تحت آموزش والدگری بارکلی قرار گرفتند. شایان ذکر است که در گروه کنترل، نوروفیدبک بدون تنظیمات هدفمند و به‌صورت دریافت پاداش‌های تصادفی اجرا گردید. کلیه کودکان با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته دیداری/شنیداری در سه مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون Repeated Measures ANOVA و توسط نرم‌افزارSPSS 23  تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته‌ها: بر مبنای نتایج افزایش معنا‌دار هوشیاری شنیداری (005/0P)، کانون توجه شنیداری (001/0P)، زمان واکنش شنیداری (012/0P)، ادراک شنیداری (003/0P) و در نتیجه بهبودی معنادار علائم ADHD در هر دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مراحل پس‌آزمون و پیگیری مشاهده شد؛ اما تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش مشاهده نگردید.
نتیجه‌گیری: آموزش نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی تأثیر یکسانی بر افزایش ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکان  ADHDدارند.
متن کامل [PDF 388 kb]   (1392 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر تخصص هاي باليني

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پزشکی بالینی ابن سینا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Avicenna Journal of Clinical Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb