هدف کلی این پژوهش تعیین نحوه کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر(Total Quality Management) در نظامهای بهداشت و درمان کشورهای مختلف و طراحی الگوی مناسب و اجرای آن در شبکه های بهداشت و درمان استان همدان بود. مهمترین اهداف اختصاصی این پژوهش شامل ،تحلیل روشها (برنامه های)اجرایی ودستاوردهای TQM در کشورهای مختلف از جمله ایران،طراحی الگوی اولیه TQM برای سیستمهای بهداشتی، اجرای مدل پیشنهادی در 8 شبکه بهداشت و درمان استان همدان،تحلیل نتایج بکارگیری TQM ودر نهایت ارائه راهکارهای مناسب جهت اجرای موفق آن بود.
روش پژوهش از نوع نیمه تجربی بود به صورتیکه پس ازیکسال از اجرای الگوی پیشنهادی در هشت شبکه استان همدان ، نتایج کوتاه مدت ارزیابی شد.
نتایج حاصله نشان از تغییرات مثبت در فرهنگ سازمانی، کار تیمی، فرایند گرایی و رضایت مشتری در جامعه مورد پژوهش داشت، بطوریکه 42.5% موافق تغییرات مثبت فرهنگ سازمان بودند و 45.5% به افزایش اثر بخشی تیمهای بهبود کیفیت اذعان داشتند. از لحاظ جنبه های فنی پروژه های ارتقاء کیفیت، شاخص قابلیت فرایند (Process Capability Ratio) در برخی فرآیندها افزایش قابل توجه داشت به نحوی که PCRفرآیندهایواکسیناسیون از 0.8 به 1.08 ، صدور کارت تندرستی از 0.82 به 1.71، مراقبت اطفال از 0.5 به 1.3،تحلیل گزارشهای خانه های بهداشت از 0.24 به 1.5 و تحویل قرص LD,HD از 0.41 به 1.48 ارتقاء یافت. مهمترین عوامل پیش برنده در اجرای برنامه های TQM حمایت و تعهد مدیریت (87%)، آموزشهای مستمر (85%)، برنامه ریزی استراتژیک (73%) و مشارکت کارکنان (65%) بود.
با توجه به نتایج بدست آمده، اجرای TQM در شبکه های بهداشت درمان استان همدان نه تنها به ارتقاء کیفیت فرآیندهای کلیدی منجرگشته بلکه تحولات مثبت فرهنگی نیز بهمراه داشته است .
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |