Samadi H, Hossein Nejad E, Sohbatiha M. Comparison of Effectiveness of Motor-Working Memory Training and Perceptual-Motor Exercises on Digit Span and Letter–Number Sequencing in Educable Children with Intellectual Disabilities. Avicenna J Clin Med 2022; 29 (1) :41-49
URL:
http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2263-fa.html
صمدی حسین، حسین نژاد الهه، صحبتی ها محمد. مقایسۀ اثربخشی تمرینات حافظه کاری ـ حرکتی و فعالیتهای ادراکی ـ حرکتی بر ظرفیت فراخنای اعداد و توالی عدد ـ حرف کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر. مجله پزشكي باليني ابن سينا. 1401; 29 (1) :41-49
URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2263-fa.html
1- گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران ، samadih@yazd.ac.ir
2- مرکز توانبخشی ولیعصر (عج)، یزد، ایران
3- گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (835 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به مشکل کودکان کمتوان ذهنی در حافظه کاری و اهمیت آن در یادگیریهای بعدی و اثرات کارایی پردازش در زندگی روزمره، معرفی برنامههای مناسب بهمنظور تقویت حافظه کاری این کودکان بسیار مهم است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی تمرینات حافظه کاری ـ حرکتی و فعالیتهای ادراکی ـ حرکتی بر ظرفیت فراخنای اعداد و توالی عدد ـ حرف کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود.
مواد و روشها: مطالعۀ حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با دو گروه تجربی و یک گروه کنترل بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 دانشآموز کمتوان ذهنی در ردۀ سنی 8 تا 11 سال بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سپس بهصورت تصادفی به سه گروه حافظه کاری ـ حرکتی، ادراکی ـ حرکتی و کنترل تقسیم شدند. گروههای آزمایش طبق پروتکل مشخص در دوره اکتساب 16 جلسهای به مدت دو ماه (هر هفته دو جلسه) شرکت کردند. بهمنظور سنجش حافظه کاری، از خردهآزمونهای ظرفیت فراخنای اعداد و توالی عدد ـ حرف نسخه چهارم هوش وکسلر استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری تحلیل واریانس با اندازههای تکراری، تحلیل واریانس یکسویه، کروسکال والیس و فریدمن در نرمافزار SPSS نسخۀ 24 استفاده شد.
یافتهها: نتایج تفاوت معناداری را در مؤلفههای ظرفیت عدد مستقیم، ظرفیت عدد کل و توالی عدد ـ حرف بین گروههای حافظه کاری ـ حرکتی و ادراکی ـ حرکتی با گروه کنترل نشان داد (0.05>P). با این حال، بین گروههای حافظه کاری ـ حرکتی و ادراکی ـ حرکتی تفاوت معناداری مشاهده نشد (0.05<P).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه، تمرینات حافظه کاری-حرکتی و فعالیتهای ادراکی-حرکتی باعث بهبود عملکرد حافظه کاری کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
طب ورزشي